To gull i Sabre Awards
Trigger best av de norske byråene i EM i PR
Gull til Skolekravet, Årets kampanje i Norden for Matvett-kampanje og pallplass som et av europas beste byrå å jobbe i. Smilene gikk nesten rundt for Trigger-gjengen under Sabre Awards i Frankfurt.
– Dette er et av årets høydepunkter, og at vi kan ta med oss to gull hjem og ikke minst få anerkjennelse for å være en arbeidsplass der folk har det bra, er stas, sier Trigger-leder Bente Kvam Kristoffersen.
– Å jobbe med kunder er det vi gjør mest av og det vi lever av. Men det er viktig for oss å være en bra plass å være. Er det ikke en bra plass å jobbe er det ikke en bra plass for kundene, fortsetter hun.
I tillegg til gullene fikk byrået to priser i IN2 SABRE for Samsungs kampanje For the love of sound i kategorien audio og for KIWI med Skolekravet i kategorien Digital publishing.
![](https://trigger-web.imgix.net/52768208718_00141669ec_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=8d2ffad7ab9e37954699e47d78ea4bd4 400w, https://trigger-web.imgix.net/52768208718_00141669ec_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=70e276d0e298da8452b0369580487b64 600w, https://trigger-web.imgix.net/52768208718_00141669ec_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=34374d23a7f53042e2bd7796e93baf04 800w, https://trigger-web.imgix.net/52768208718_00141669ec_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=4f80ef7fcff218bfb6ebbbcfd2b3a159 1000w, https://trigger-web.imgix.net/52768208718_00141669ec_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=eba313dd680bdeb001ac799c3761b2c4 1200w, https://trigger-web.imgix.net/52768208718_00141669ec_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=d5c90095d4a43efb47b0ed6ccac87a84 1400w, https://trigger-web.imgix.net/52768208718_00141669ec_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=7c0319d5f6875ec9400595e034fd0ee0 1600w, https://trigger-web.imgix.net/52768208718_00141669ec_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=340ec7f2e6302f8aa3de839911851236 1800w, https://trigger-web.imgix.net/52768208718_00141669ec_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=b7751e73eda8001f471d23582dca7af5 2000w)
Bærekraftskommunikasjon
Bærekraft er bakteppet for begge kampanjene som hentet hjem gull. Kiwis Skolekravet i kategorien Healthcare og prosjektet Kutt matsvinn, kutt kostnader for Matvett, som sikret utmerkelsen Årets kampanje i Norden.
– I Trigger trives vi veldig godt med å finne nye måter å nå gjennom til folk med bærekraftskommunikasjon på. Snakke bærekraft uten å snakke om BÆREKRAFT, sier Magdalena Kamøy, kreativ leder i Trigger.
Hun forklarer at vi som forbrukere setter opp forsvarsverk for oss selv, for å ikke ta innover oss temaet.
– Det gjør det utfordrende å finne de rette triggerne. Med matsvinn-tematikken kunne vi utnytte koblingen til både lommeboken og en aktualitet alle var opptatt av, og på den måten finne en vei inn for å påvirke folk i riktig retning, sier hun.
![](https://trigger-web.imgix.net/52767718301_1176553ac4_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=79301af34398f9d200e7ea4147c254c2 400w, https://trigger-web.imgix.net/52767718301_1176553ac4_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=58a2ae7e8b69d3867f5fad74218956c2 600w, https://trigger-web.imgix.net/52767718301_1176553ac4_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=dd8cf9b0484eb8116fb045e12d038c85 800w, https://trigger-web.imgix.net/52767718301_1176553ac4_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=aa4b5c9739a3f4dc6755656568f75bbb 1000w, https://trigger-web.imgix.net/52767718301_1176553ac4_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=55d65deb789ff9d7bab52a99048b29d3 1200w, https://trigger-web.imgix.net/52767718301_1176553ac4_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=e9266050b8632ad31541987b528e0ea0 1400w, https://trigger-web.imgix.net/52767718301_1176553ac4_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=cb6dbacd86622a2f76207a624fee847d 1600w, https://trigger-web.imgix.net/52767718301_1176553ac4_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=74d8a10182981ad9e880edb17526f555 1800w, https://trigger-web.imgix.net/52767718301_1176553ac4_o.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=ff4f7602cd170e0239f698c7e70c674f 2000w)
Fenomenalt samarbeid
For at filmene som ble laget skulle kunne svare på rentehevingen som var ventet, ble det laget hele 32 ulike versjoner.
– Det var et litt ellevilt prosjekt. Vi måtte ha ulike filmversjoner klare, avhengig av hvilket rentehopp vi fikk. Vi samarbeidet med filmproduksjonsmiljøet Fenomen, som var helt fenomenale å jobbe med, forteller Karmøy.
Anne Marie Schrøder, kommunikasjonssjef i Matvett tror noe av nøkkelen til suksessen var at de klarte å knytte en global utfordring til enkeltpersoners økonomi.
– Det har vært skikkelig gøy å jobbe med gjengen i Trigger på dette og vi er utrolig stolte over denne utmerkelsen. Vi har fortsatt en vei å gå for å nå våre mål, men dette inspirerer til å jobbe videre. For vi kan ikke regne med svinn lengre.