– Effekten er absolutt gull-verdig

ANFO Effekts første bærekraftspris til KIWI med Skolekravet

24.03.2023

Trigger sikret edelt metall under Anfo Effekt: Gull i kategorien Bærekraft med Skolekravet for KIWI og sølv i Vekst med Bulder Utfordrer.

«Juryen er imponert over hvordan vinneren har gått frem for å bevege og lytte til målgruppen, for så å bruke innsikten til å skape et enda større engasjement», het det i beskrivelsen av årets gullvinner i kategorien Bærekraft.

– Å få annerkjennelse av ANFO Effekt henger høyt fordi det ikke bare er kreativitet som verdsettes, men strategi, kreativitet og de faktiske målbare resultatene, sier Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder i Trigger.

– Dessuten er det verdt å legge til at denne jobben har vist hvordan man med engasjerende kommunikasjon faktisk kan oppnå positive resultater for kunder, folk og samfunn noe vi i Trigger virkelig brenner for avslutter Kristoffersen.

4000 personlige historier

I forbindelse med at KIWIs bind- og tampongavtale fylte 10 år, ønsket matvarekjeden å bruke sin posisjon for å skape endring. Alle skal kunne føle seg trygge på skolen, også når de har mensen, derfor var kravet gratis bind og tamponger på alle på norske skoler.

– Det har vært utrolig inspirerende å jobbe sammen med KIWI om å få til reell endring. At KIWI tar initiativ og kjemper for forbrukerne viser hvordan merkevarer kan ta et samfunnsansvar. Og det er ekstra gøy å bli anerkjent med en effektpris for resultatet.

4000 mennesker delte sine personlige historier. Kravet fikk oppmerksomhet både lokalt og nasjonalt og ble blant annet debattert på NRK. Siden aksjonsstart har flere fylkeskommuner vedtatt gratis bind og tamponger. «Resultat er absolutt gull verdig», oppsummerte juryen.

Les mer om hvordan Skolekravet engasjerte unge over hele landet.

Arbeidet med Skolekravet har lykkes også som følge av et tett prestisjeløst samarbeid mellom de byråene involvert som i tillegg til Trigger var Alexander Reklamebyrå, Spoon og Carat.

Veksteventyr

På tre år har Bulder økt fra null til 26 milliarder i boliglån. Men Bulder har ikke bare klart å innkassere flere lånekunder med Bulder Utfordrer, under ANFO effekt ble de også premiert med sølv i kategorien “Vekst”.

– Historien om Bulder har vært et veksteventyr, og vi er utrolig stolte over at vi har fått være med på den reisen og bygge en ny merkevare helt fra scratch. Ikke bare har kjennskapen gått fra 0 til over 30 prosent, de har på kort tid også blitt en kundefavoritt, sier Kristoffersen.

Bulder har på tre år posisjonert seg, gjennom å finne hull i markedet og klare å forenkle kundereisen til et produkt de fleste av oss syns er litt kjedelig å forholde oss til. Å flytte lånet skal være enkelt, og du skal slippe å mase på banken for at de setter ned renta.

Juryen trakk frem at Bulder evner å skille seg ut i et marked der mange ser like ut, og kaller Bulder Utfordrer et «friskt pust».

I fjor vant Bulder og Trigger ANFO-effektpriser både i kategorien Innsikt og Ny.