Kutt matsvinn, kutt utgifter
Hver eneste dag kaster vi over 1200 tonn mat i Norge, og over halvparten av dette skjer i hjemmene våre. Slik gjorde vi matsvinn til noe veldig personlig for det norske folk.
![](https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FwhgcvXCapzU%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=113&imgixProfile=proxy&q=90&w=200&s=a7975c7c6b91a0c8610f4724abbcfb77 200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FwhgcvXCapzU%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=226&imgixProfile=proxy&q=90&w=400&s=03da39dad064643e6452c48bd0948162 400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FwhgcvXCapzU%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=339&imgixProfile=proxy&q=90&w=600&s=da31ffd1ed64c8f56e54def4ad255dc9 600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FwhgcvXCapzU%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&imgixProfile=proxy&q=90&w=800&s=db5bdaa55e7a1f61fc6f6a26c54c1127 800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FwhgcvXCapzU%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&imgixProfile=proxy&q=90&w=1000&s=58be10057c51f028dddf4567a188fed7 1000w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FwhgcvXCapzU%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=678&imgixProfile=proxy&q=90&w=1200&s=4ad76e1a7b881f021493aa4297e062c1 1200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FwhgcvXCapzU%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=791&imgixProfile=proxy&q=90&w=1400&s=6ff02177c2bf449e5968868e9811b42a 1400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FwhgcvXCapzU%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=904&imgixProfile=proxy&q=90&w=1600&s=cac4c7defcbdfb38bb8e217dafbe3185 1600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FwhgcvXCapzU%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1017&imgixProfile=proxy&q=90&w=1800&s=e38ffc501349d40c01210cbae12c73f5 1800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FwhgcvXCapzU%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1130&imgixProfile=proxy&q=90&w=2000&s=1c131e089d27d71be7da0ba3c503af4e 2000w)
Oppgave og innsikt
Vi skal ikke mange generasjoner tilbake før det å kaste mat var helt utenkelig, mens i dag går en tredjedel av all mat i søpla. FNs bærekraftsmål er at vi skal redusere matsvinn med 50% innen 2030, men så langt har vi kun klart å redusere med 6%. Klimatrusselen alene som motivasjon for endring virket ikke å være nok.
Så vi trengte en ny drivkraft: vi måtte gjøre matsvinn viktigere og mer relevant for alle, spesielt den mannlige befolkningen. Ved å utnytte det alle var opptatt av, nemlig rentestigningen, ga vi nordmenn en personlig grunn til å redusere sitt matavfall. Det viste seg at en familie på fire kunne spare nesten hele renteøkningen ved å ikke kaste mat! Tallene talte for seg selv.
Gjennomføring
På nøyaktig samme tid som Norges Bank kunngjorde renteøkningen sin i september, lanserte vi kampanjen vår. Vi knyttet all kommunikasjon til det å kutte matsvinn direkte til det å kutte boliglånet.
Og hvem bedre til å formidle budskapet vårt enn våre bestemødre? De vet jo litt om det å spare penger og ikke minst; ha respekt for maten. Vi målrettet og tilpasset alle våre sosiale medie-poster til størrelsen på husholdningen, og engasjerte publikum til å dele tips om hvordan man kan spare mer ved å kaste mindre mat. Vi satte opp annonser slik at vår matavfallsberegning dukket opp i sammenheng med alle nyhetsartikler om boliglånsrente, stigende priser og rentenivå. Bestemoren vår var alltid til stede og ga nordmenn positive (og litt insisterende!) oppfordringer om å redusere matavfall og redusere boliglån. Og vi lyktes med å få redaksjonelle saker på alle nivåer som nevner hvor mye man kan spare ved å ikke kaste mat. Økonomibudskapet nådde gjennom, og det skjedde en dobling i nyhetsartikler som nevner både matavfall og økonomi sammenlignet med fjoråret.
![](https://trigger-web.imgix.net/FB-header.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=b44f10ac9c34d3ede442a61c6f98a3b9 400w, https://trigger-web.imgix.net/FB-header.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=8605edb989460369262aeeeb5846b9fb 600w, https://trigger-web.imgix.net/FB-header.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=0d384e3b88a2bca99e5c65ac43604800 800w, https://trigger-web.imgix.net/FB-header.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=a7384f76e2b64d2f31c3c21e32f62fe0 1000w, https://trigger-web.imgix.net/FB-header.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=39afb9142f835d3975c74f69571d0749 1200w, https://trigger-web.imgix.net/FB-header.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=d17be6ed151aba3a931a9a4ba04a6a89 1400w, https://trigger-web.imgix.net/FB-header.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=257e0c0b832c72464fc6161019dddd6a 1600w, https://trigger-web.imgix.net/FB-header.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=7f8f7bd15303e71e0e6b98f9104427fc 1800w, https://trigger-web.imgix.net/FB-header.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=b6532161507b0535a977f2f3962b7082 2000w)
Resultat
Som resultat ble Matvett en del av den viktige økonomiske samtalen, og gjorde samtidig matavfall til noe som traff både personlig og rett i lommeboka til folk. Nå sier 15% av nordmenn at reduksjon av matavfall er en av de viktigste tiltakene de gjør for å spare penger. Tiden hvor man kunne regne med litt svinn, er forbi.