Mesta søker bredt

Kampen om de beste søkerne er beinhard, særlig i tekniske yrker. Slik gikk Mesta fra null til nesten 400 søkere på sine prosjektlederstillinger. I en av landets mest mannsdominerte bransjer var nesten halvparten av søkerne kvinner.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Oppgave og innsikt

Mesta er Norges ledende selskap innen drift og vedlikehold av vei og bane. De skal sørge for at du kommer deg trygt frem – hver dag.

For folk flest er dette et selskap forbundet med store maskiner, et mannsdominert miljø og ikke en plass folk utenfor bygg- og anleggsbransjen har sett for seg å jobbe. Men bransjen trenger mangfold, og etter flere år med lave søknadstall til prosjektlederstillinger så Mesta behov for å tenke nytt i rekrutteringsarbeidet.

Gjennom telefoner med nåværende prosjektledere fikk vi verdifull og overraskende innsikt. Flertallet av prosjektlederne så ikke på seg selv som den typiske prosjektleder. Fellestrekket var at lederegenskaper og det menneskelige var viktigere enn det tekniske. Dette ga inspirasjon til kampanjen: Mesta skal tiltrekke seg de som aldri har sett for seg å jobbe med vei!

Løsningen

Mesta søker bredt! Målet var å senke terskelen for å søke, og inspirere potensielle søkere. Ved hjelp av korte emosjonelle videoer til sosiale medier viste Mesta sitt samfunnsoppdrag i praksis: At Jon kommer seg trygt til skolen, at Emma får medisiner, eller at melkebonden får levert melk til kundene i tide.

For å vise at Mesta er en arbeidsplass for alle, ble de ansatte selv brukt som ansikt utad. Portrettintervjuer løftet frem prosjektledere, deres historie og bakgrunn.

Nye stillingsannonser fikk en inkluderende og mindre teknisk ordlyd for å appellere til flere. Internt ble Workplace brukt for å bygge intern stolthet, og oppfordre til videre deling fra de ansatte.

Resultater

Kampanjen slo alle tidligere rekorder. 394 søknader ble mottatt i løpet av 3 uker. Dette var en økning på over 1700 prosent fra tidligere tall. Hele 43 prosent av søkerne var kvinner, det skiller seg tydelig fra normalen i det som er en av landets mest mannsdominerte bransjer! Både antallet og kvaliteten på søknadene har vært en positiv overraskelse for konsernet.

Mesta har i dag en helt annen tilgang til talenter enn tidligere. Det påvirker både kultur og resultater videre i positiv retning, og har bidratt til økt intern stolthet i Mesta. Kampanjen ga et massivt engasjement i sosiale medier, og også redaksjonell oppmerksomhet.