Mesta søker bredt
Kampen om de beste søkerne er beinhard, særlig i tekniske yrker. Slik gikk Mesta fra null til nesten 400 søkere på sine prosjektlederstillinger. I en av landets mest mannsdominerte bransjer var nesten halvparten av søkerne kvinner.
![](https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FI5FXDFeUTI4%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=113&imgixProfile=proxy&q=90&w=200&s=7cd1be938e89d6bc6ac2c74acc802a70 200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FI5FXDFeUTI4%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=226&imgixProfile=proxy&q=90&w=400&s=1c6ac621e10824057e65f0654f78bc1c 400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FI5FXDFeUTI4%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=339&imgixProfile=proxy&q=90&w=600&s=a198cd85bbc021ced766b13fb4377635 600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FI5FXDFeUTI4%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&imgixProfile=proxy&q=90&w=800&s=8e9ee22ffde793a78c6515b2fa9e7b92 800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FI5FXDFeUTI4%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&imgixProfile=proxy&q=90&w=1000&s=3afc0ae7a61cfc994a69a60b85f893a1 1000w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FI5FXDFeUTI4%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=678&imgixProfile=proxy&q=90&w=1200&s=f73aafb8b72e28697db23b4588ef5e37 1200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FI5FXDFeUTI4%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=791&imgixProfile=proxy&q=90&w=1400&s=b0c3c67cad9a7caec3d5468fd2fa196d 1400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FI5FXDFeUTI4%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=904&imgixProfile=proxy&q=90&w=1600&s=0bc282321768c2302f3907473e26361c 1600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FI5FXDFeUTI4%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1017&imgixProfile=proxy&q=90&w=1800&s=76b713aca2ea3999c57257b884baab6c 1800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FI5FXDFeUTI4%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1130&imgixProfile=proxy&q=90&w=2000&s=b64b52fadfbe65e287a769ac6daae95e 2000w)
Oppgave og innsikt
Mesta er Norges ledende selskap innen drift og vedlikehold av vei og bane. De skal sørge for at du kommer deg trygt frem – hver dag.
For folk flest er dette et selskap forbundet med store maskiner, et mannsdominert miljø og ikke en plass folk utenfor bygg- og anleggsbransjen har sett for seg å jobbe. Men bransjen trenger mangfold, og etter flere år med lave søknadstall til prosjektlederstillinger så Mesta behov for å tenke nytt i rekrutteringsarbeidet.
Gjennom telefoner med nåværende prosjektledere fikk vi verdifull og overraskende innsikt. Flertallet av prosjektlederne så ikke på seg selv som den typiske prosjektleder. Fellestrekket var at lederegenskaper og det menneskelige var viktigere enn det tekniske. Dette ga inspirasjon til kampanjen: Mesta skal tiltrekke seg de som aldri har sett for seg å jobbe med vei!
Løsningen
Mesta søker bredt! Målet var å senke terskelen for å søke, og inspirere potensielle søkere. Ved hjelp av korte emosjonelle videoer til sosiale medier viste Mesta sitt samfunnsoppdrag i praksis: At Jon kommer seg trygt til skolen, at Emma får medisiner, eller at melkebonden får levert melk til kundene i tide.
For å vise at Mesta er en arbeidsplass for alle, ble de ansatte selv brukt som ansikt utad. Portrettintervjuer løftet frem prosjektledere, deres historie og bakgrunn.
Nye stillingsannonser fikk en inkluderende og mindre teknisk ordlyd for å appellere til flere. Internt ble Workplace brukt for å bygge intern stolthet, og oppfordre til videre deling fra de ansatte.
Resultater
Kampanjen slo alle tidligere rekorder. 394 søknader ble mottatt i løpet av 3 uker. Dette var en økning på over 1700 prosent fra tidligere tall. Hele 43 prosent av søkerne var kvinner, det skiller seg tydelig fra normalen i det som er en av landets mest mannsdominerte bransjer! Både antallet og kvaliteten på søknadene har vært en positiv overraskelse for konsernet.
Mesta har i dag en helt annen tilgang til talenter enn tidligere. Det påvirker både kultur og resultater videre i positiv retning, og har bidratt til økt intern stolthet i Mesta. Kampanjen ga et massivt engasjement i sosiale medier, og også redaksjonell oppmerksomhet.