Nasjonal brannøvelse – tilpasset deg
Trigger og Brannvernforeningen satte fyr på uke 38
Brannvernforeningen har for første gang samarbeidet med Trigger om årets Nasjonale brannøvelse. Resultatet er kampanjen «Det brenner i uke 38», som skal få flere til å øve på hva de skal gjøre dersom det brenner i eget hjem.
Hver høst arrangerer Brannvernforeningen Nasjonal brannøvelse som en del av Brannvernuka. I år har initiativet fått en ny vri gjennom et samarbeid med Trigger.
– At en familie med barn og katt i blokk har helt andre behov enn noen som er enslig i rekkehus, gjelder også under brann. Med en plan tilpasset eget liv, blir det lettere å se hva man bør øve på, og hvorfor brannøvelse er viktig. Derfor laget vi skreddersydde øvelser som tar utgangspunkt i hvordan du faktisk bor og lever, forteller Anniken Lohne, innholdsrådgiver i Trigger.
Løsningen ble en gratis veileder inne på brannovelse.no, hvor folk kan fylle inn enkle detaljer om egen bo- og livssituasjon, og få en tilpasset brannøvelse.
– Undersøkelser viser at åtte av ti nordmenn ikke har hatt brannøvelse hjemme, og i eget hjem er det kun opp til oss selv å ta ansvar. Vi vet at forberedelser kan være forskjellen på liv og død. Derfor ønsker vi å gjøre det enklere for folk å gjennomføre en øvelse og oppfordre folk til å gjøre den nå, sier Aslak Gausen, kommunikasjonssjef i Brannvernforeningen.
Tusenvis av påmeldte
Etter kun noen få uker hadde over 50.000 deltakere registrert seg og fått tilgang til sin egen skreddersydde brannøvelse.
– Vår oppgave var å gjøre et alvorlig og livsviktig tema mer tilgjengelig og engasjerende. Vi ønsket å gi folk både et konkret verktøy og en tydelig oppfordring. Når folk opplever at øvelsen er tilpasset deres egen livssituasjon, øker sjansen for at de faktisk gjennomfører den. Og det kan være med på å redde liv, sier Siri Røhr Staff, konsulent i Trigger.

Kampanjen har en flamme som gjennomgående symbol og et budskap om at «Det brenner i uke 38». For å spre budskapet, har kampanjen «satt fyr» på en rekke kanaler: Brannvernforeningen har hatt et eget innholdsløp i sine sosiale medier, skole- og barnehagebarn har fått flammer de kan fargelegge og ta med hjem på Åpen brannstasjon, og profiler som Liva Ingebrigtsen og Martin Sleipnes har engasjert følgerne sine i sosiale medier. I tillegg har flere boligbyggelag, alarmselskaper og aktører fra forsikringsbransjen bidratt til å formidle budskapet om Nasjonal brannøvelse til sine kunder og interessenter.
Nasjonal brannøvelse arrangeres hvert år i uke 38 som en del av Brannvernuka – et samarbeid mellom Brannvernforeningen, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Gjensidigestiftelsen. Målet er å få flere til å øve hjemme, og dermed gjøre norske hjem tryggere.