Visualiserer livet med ADHD
Trigger og ADHD Norge utfordrer fordommene
Hva foregår egentlig inni et hode med ADHD, og hvordan ser det ut? Det utforsker ADHD Norge og Trigger i sin nye kampanje som tar tak i fordommer og misforståelser rundt diagnosen.
I kampanjefilmen møter vi mennesker som forteller om sine opplevelser med å ha ADHD, og hvordan det preger både tanker og hverdagsliv. Disse fortellingene visualiseres gjennom illustratørers kreative tolkning, der sluttresultatet er et innblikk i det indre livet til noen med ADHD, og ikke bare hvordan det ser ut utenfra.
– Vi har ønsket å både vise frem hva ADHD kan være for den enkelte, og hvordan diagnosen opptrer ulikt fra person til person. Vi pleier å si at «har du sett én med ADHD, har du bare sett én». Med all oppmerksomheten og de mange debattene rundt diagnosen, har det vært veldig forfriskende å jobbe med et annet utgangspunkt både kreativt og visuelt, sier generalsekretær i ADHD Norge, Gry Lunde.

ADHD fra innsiden og ut
Utviklingen av kampanjen startet med å lytte. Hva innebærer det å ha ADHD for dem som lever med det hver dag? Svarene dannet grunnlaget for en tilnærming som er både nær, visuell og litt annerledes.
– I innsiktsarbeidet ble det tydelig hvor lite mange egentlig forstår om ADHD. Hvor raskt folk trekker konklusjoner og hvor lett det er å sette mennesker i bås. Vi ville lage en kampanje som ikke bare forteller at ADHD er sammensatt, men som får folk til å ville lære mer og utvide perspektivet sitt. Det var da vi begynte å lete etter formen, at ideen kom: Å illustrere det som foregår på innsiden av hodet til mennesker med ADHD slik de selv opplever det, sier regissør Anders Melchior i Trigger.
Sammen med illustratørene i Heiaklubben og produksjonsbyrået Vjus går kampanjen inn i tre unike hoder – tre personer med ADHD som selv beskriver sitt indre liv foran kamera. Gjennom illustrasjonene får usynlige tanker og følelser et visuelt uttrykk, som gjør det lettere å forstå hvor ulikt diagnosen kan oppleves fra person til person.


Meningsfullt samarbeid
For mange i Trigger var prosjektet mer enn bare et oppdrag. Flere i teamet har nemlig egne erfaringer med diagnosen, noe som preget både innsikt, idé og uttrykk.
– Vi er flere i Trigger med ADHD-diagnoser, og for meg har det vært både inspirerende og meningsfullt å jobbe med et prosjekt som dette. Det har gitt rom for refleksjon og gjenkjennelse, men også for kreativ frihet. Vi ønsket å formidle kompleksiteten, kaoset, energien og sårbarheten – ikke for å forklare så mye, men for å åpne for forståelse, sier Fredrik Frogner Juul, kreatør i Trigger.
Kampanjen markerer startskuddet for samarbeidet mellom ADHD Norge og Trigger, og har allerede gitt gode resultater og verdifulle erfaringer.
– Vi synes kampanjen både er overraskende, inspirerende og sympatisk. Vi får tilbakemeldinger om at det er lett å kjenne seg igjen i de ulike personene, og at filmen også formidler de vanskelige sidene ved diagnosen uten å bli dyster. Mottakelsen har vært kjempegod, og vi er veldig fornøyde med samarbeidet med Trigger, avslutter Lunde i ADHD Norge.
