Bulder Bank med ny kampanje

Bulder Bank demonstrerer hvor lett det er å bytte bank i vilt skihopp-stunt

18.05.2021

I en ny kampanje fra Trigger blir den tidligere proff-skihopperen Fredrik Bjerkeengen utfordret til å bytte bank mens han hopper i over 100 km/t i Holmenkollen.

– Folk trenger å bli inspirert til å gjøre noe med bankforholdet sitt, mer enn de trenger nok en pekefinger, sier markedssjef i Bulder Bank, Eirik Bakke om den nye kampanjen.

Fredrik Bjerkeengen (32) var den utkårede skihopperen som tok utfordringen fra den relativt nye utfordrerbanken på strak arm. Gjennom sin 28 år lange karriere som skihopper hadde han aldri gjort noe lignende som dette.

– Å bytte bank skal være så raskt og enkelt at hvem som helst kan gjøre det når som helst. Derfor satte vi banktjenestene våre på en real prøve, forteller Bulder Bank-sjef, Torvald Kvamme.

I luften var hovedoppgaven til Bjerkeengen å bekrefte det nye kundeforholdet til Bulder Bank med FaceID. Det krevde at en arm måtte frem i fart og holdes lenge nok foran ansiktet til at FaceID klarte å gjenkjenne ansiktet hans med skibriller på. På samme tid skulle han også motvirke kreftene som utfordret balansen og utføre et ekte Holmenkollen-hopp i beste stil.

Se hvordan det gikk her:

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Kampanjen består av én hovedfilm, flere småsnutter og taktiske uttak til digitale kanaler, i tillegg til en lengre “behind the scenes”-video på YouTube og en native artikkel på VG. Hovedfilmen er så langt sett av 1,5 millioner på SnapChat, Facebook, Instagram og YouTube, og har blitt meget positivt mottatt.

Vill idé

År etter år kommer det frem at nordmenn er misfornøyd med banken sin. Likevel er de tilbakeholdne med å gjøre noe med situasjonen. Bankene fremstår like og ikke som reelle alternativer til hverandre. I tillegg har årevis med snusfornuftig pekefinger-kommunikasjon gjort folk lei, tror Bakke:

– Når man som bank skal kommunisere og nå ut til folk har man egentlig et ganske dårlig utgangspunkt. Det er få mennesker som er ivrig på å høre hva en bank har å fortelle. Vi som forbrukere stikker heller hodet i sanden, enn å høre på hva vi har å tjene på å bytte bank. Det vil Bulder gjøre noe med. Folk trenger inspirasjon, ikke pekefinger. Det er en del av forklaringen på hvorfor det ble den mest crazy idéen i bunken vi gikk for til slutt, forteller han.

Kundekonsulent i Trigger, Tone Angsund, er også veldig fornøyd med at Bulder Bank er med på det som er utenom det vanlige:

– Det er rett og slett utrolig befriende og motiverende å jobbe med en kunde som Bulder Bank, som både tør og ønsker å gå for de ville idéene. Samtidig viser det seg å konvertere og gi fantastiske resultater, sier hun.

Utfordrer av natur

Bulder Bank er en utfordrer av natur, og har helt siden tidenes morgen hatt som ambisjon å gjøre bank bedre. Det var derfor helt naturlig at konseptet “Bulder utfordrer” oppsto:

– Med konseptet ønsker vi å vise at Bulder er den ekte utfordreren som de sier at de er. I denne aller første episoden viser vi det gjennom en produktdemonstrasjon, som setter standarden for hvor enkelt det er å bytte bank i dag, forteller Angsund.

Timingen for kampanjen falt på samme tid med nyheten knyttet til DNBs mulige oppkjøp av Sbanken. Det ga kampanjen en ekstra effekt når norske bankkunder plutselig våknet. På kun to uker har Bulder Bank mottatt søknader fra flere enn 10 000 kunder og gitt tilbud for flere milliarder.

Teamet

Bulder Bank
Eirik Bakke, Leder marked og salg
Benedicte Tvedt Pedersen, Ansvarlig for digital markedsføring


Trigger
Kundeansvarlig: Tone Helene Angsund
Kreativt team:
Sebastian Anthony Rajendram og Fredrik Juul
Innholdsrådgiver:
Sigrun Stenseth
PR-rådgiver:
Bjørn-Martin Bache Nordby og Martine Bakkeng
Prosjektleder:
Marte Bruset Lunde
Planner:
Chris Allan Simonsen
Foto etterarbeid:
Han Fredrik Dahlen

Line-up
Regi: Trond Hansen
Produsent:
Andreas Braaten
A-Foto: Vi duc Truong
Klipp: Carl Christian Raabe
Drone: Daniell P Ashby - TILT
Stills:
Håkon Jørgensen