– Den digitale utviklingen er datadrevet

Sommerspalten: Christian Brosstad

29.07.2019

Kommunikasjonsdirektør i Atea Christian Brosstad er ikke i tvil om hva som blir skal til for å lykkes med digital utvikling. – Data, data og data, sier han.


Fortell om sommerens ferieplaner!

Sommerens høydepunkt blir bryllup på Sardinia med familie og venner. Endelig blir jeg også gift 😁 Vi skal reise rundt på øya i en liten Fiat og bare leve livet med god mat, vin, kultur, bøker og podkast, bading og yoga. Det blir nesten tre uker roadtrip 🚙 Deretter blir det litt jobbing og noen dager i London før høsten setter inn.

Ut i skog og mark, ligge på stranda eller kjøre rundt på sjøen?

Skulle ønske jeg kunne si «kjøre rundt på sjøen», men jeg er en elendig båtfører. Det blir stort sett katastrofe, men jeg elsker sjølivet, så da må andre fikse kjøringen – jeg kan fikse mat og drikke.

Hvilken kommunikasjonstrend er du særlig opptatt av eller spent på om dagen?

Det er mye som skjer om dagen, så det er vanskelig å plukke en «trend», men må jeg, så velger jeg brukeropplevelse – og bak dette ligger mye spennende teknologi og løsninger. Jeg tror at vi som kommunikatører må bli flinkere til å tenke brukeropplevelse når målgruppen skal konsumere innholdet vårt. I dette ligger det mange spennende muligheter med pakketering, kanalvalg, relevans, bruk av data og kreativitet.

Er det noe du ser spesielt fram mot å jobbe med når du er tilbake etter ferien?

Vi har mange spennende ting på gang innenfor kommunikasjon. Det som ligger fremst i pipeline er en revitalisering av internkommunikasjonen, og noe vi kaller «økt distribusjonskraft» av vårt redaksjonelle innhold. I tillegg kommer jo Arendalsuka ganske kjapt etter sommeren. Vi skal ha flere arrangementer den uka. Det gleder jeg meg til.

I september ruller vi også i gang årets største tech-konferanse-turne, Community Tech, som skal foregå i syv byer rundt i Norge. Vi er også i gang med å evaluere podkasten «Teknologi. Av og for mennesker» for å se om vi skal dra i gang sesong 2. I løpet av våren hadde vi over 100 000 lyttere, noe vi er svært fornøyde med.

Har du noen tanker om hva som blir viktig for dere i høst?

Tre stikkord: Data, data og data. Norske virksomheter, både privat og offentlig, samler inn store mengder data som ikke brukes. Jeg tror mange virksomheter går glipp av muligheter fordi de ikke er flinke nok til å samle inn, strukturere og hente frem verdien av data for å lage bedre produkter og tjenester eller å ta bedre beslutninger – eller predikere fremtiden. Skal du lykkes med digital utvikling, må den være datadrevet. Vi ser en enorm etterspørsel etter denne type kompetanse. Høsten blir spennende!

Se "Omvendt intervju"-kampanjen vi gjorde sammen med Atea nedenfor. Les mer om kampanjen her.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/