Svart gambling
Svart gambling
Med «ikke spill hos utenlandske spillselskap, de tilbyr svart gambling» som hovedbudskap, skulle vi gjøre unge, mannlige pengespillere bevisste på hvilken risiko de tar ved å spille hos utenlandske, ulovlige spillselskap.
![](https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FZFAiHIpnU0U%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=113&imgixProfile=proxy&q=90&w=200&s=b4d5ebb5b32751d1d7d6051443024227 200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FZFAiHIpnU0U%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=226&imgixProfile=proxy&q=90&w=400&s=6ac8029fb6c0e92c4764ea2c52e6f85b 400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FZFAiHIpnU0U%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=339&imgixProfile=proxy&q=90&w=600&s=13be41c7452970254099fad6237b9c3a 600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FZFAiHIpnU0U%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&imgixProfile=proxy&q=90&w=800&s=b7bba6c6c7936b52b9741441637cca57 800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FZFAiHIpnU0U%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&imgixProfile=proxy&q=90&w=1000&s=be8ea6233066fd07fda06ea09c96cc1d 1000w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FZFAiHIpnU0U%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=678&imgixProfile=proxy&q=90&w=1200&s=686214ae6cb4ac7a539f123e837d5a08 1200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FZFAiHIpnU0U%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=791&imgixProfile=proxy&q=90&w=1400&s=a22f028b035345abe34b8acbde92f8bd 1400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FZFAiHIpnU0U%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=904&imgixProfile=proxy&q=90&w=1600&s=5568643f1c1c871a00cbfcf745d50997 1600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FZFAiHIpnU0U%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1017&imgixProfile=proxy&q=90&w=1800&s=fc9843b255a4c7cb6e0de856b2607a37 1800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FZFAiHIpnU0U%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1130&imgixProfile=proxy&q=90&w=2000&s=d9162b8d707b03d42cd259e616947638 2000w)
Oppgaven og løsningen
Hele 6 av 10 nordmenn tror, eller er usikre på om, utenlandske pengespillselskap har lov til å markedsføre seg i Norge. Det er grunnen til at Lotteritilsynet ville trappe opp opplysningsarbeidet sitt ytterligere. I Norge er det 122 000 risikospillere, og hele 55 000 er problemspillere. Det er ofte unge menn som lar seg lokke til svart gambling, men mange deltar uten å vite om forbudet de utenlandske spillselskapene har mot å tilby spillene og markedsføre dem. Kampanjen skulle gjøre dem oppmerksom på risikoene de løper.
Oppgaven var å nå nettopp disse yngre mannlige spillerne og øke kunnskapen deres rundt risikoen med spill. Det er en målgruppe som er vanskelig å treffe, så vi bestemte oss for å utforske Snapchat som eneste format, og gjøre det på kanalens og målgruppens premisser. I samarbeid med Snapchat utviklet vi en egen linse og en quiz der man nettopp skulle lære mer om hva som gjelder. Det ble gjort på en leken, spillaktig måte, - men uten risiko for å tape penger eller bli utsatt for aggressiv markedsføring fra de utenlandske gigantene. «Så veit du det» er utgangen til flere filmer der komiker Halvor Johansen er hovedperson. Halvor er en person som er kjent for å dra på litt ekstra som komiker, og han passet perfekt til budskapet. For det erdrøyt det som gjøres for å lokke sårbare spillere til å satse mer.
![](https://trigger-web.imgix.net/Halvor_Johansson_06-12-2018_DSC_29728.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=08d52d179694c3eda9643c6c5d914dbb 400w, https://trigger-web.imgix.net/Halvor_Johansson_06-12-2018_DSC_29728.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=4ca3866a9f2883cd63083caac0f19285 600w, https://trigger-web.imgix.net/Halvor_Johansson_06-12-2018_DSC_29728.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=f03e702cbdeb9206a957c5e4ed820f6a 800w, https://trigger-web.imgix.net/Halvor_Johansson_06-12-2018_DSC_29728.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=3451cae43500b041d2ad6cc028bee1ce 1000w, https://trigger-web.imgix.net/Halvor_Johansson_06-12-2018_DSC_29728.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=7586a9ade6002d88a31681aff8c8a311 1200w, https://trigger-web.imgix.net/Halvor_Johansson_06-12-2018_DSC_29728.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=8114e9f0823fec0176951abbfcdd8d18 1400w, https://trigger-web.imgix.net/Halvor_Johansson_06-12-2018_DSC_29728.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=2bdaf7fcbe9f5c34ae52ba7994316dd8 1600w, https://trigger-web.imgix.net/Halvor_Johansson_06-12-2018_DSC_29728.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=173b8a3cd5e82b868a9f4fd6d4ab901b 1800w, https://trigger-web.imgix.net/Halvor_Johansson_06-12-2018_DSC_29728.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=8fce1f4caded045117c6bdd645f558d9 2000w)
Resultatene
Og målgruppen ble med i spillet om oppmerksomheten. For å utnytte annonseplasseringene i Snapchat, endte vi med flere forskjellige innholdselementer, slik at vi også dekket over de forskjellige bruksmønstrene på selve plattformen. Her gikk vi for å spille på lag med målgruppe og plattform, med humor og engasjerende effekter for å få frem budskapet.
AR-linsen leverte meget gode tall. En delingsrate på 6.67% der benchmark er 2-4%, og camera playtime på nesten 50 sekunder (benchmark 15-25 sek) er uvanlig høyt, og tyder på at både innhold og budskap har engasjert målgruppen, og gitt oss en ekstra rekkevidde. Innholdet har vekket reaksjoner, engasjement og vi har fått mye tid brukt med budskapet vårt. Vi er spesielt fornøyde med engasjementet, antall delinger og den høye skjermtiden i denne kampanjen. Gjennom brandlift-studiet i etterkant av kun første puls, kunne vi allerede se gode resultat på at målgruppen hadde fått med seg både budskap og avsender (et løft på 13%).