Den norske våren gir lykke
Den norske våren er ikke bare fantastisk vakker, den er også bra for hodet. Den intense forandringen i den norske naturen gjør at menneskehjernen produserer mer av lykkehormonene serotonin og dopamin. For å dele denne gleden med resten av verden, slo vi oss sammen med hjerneforskere og skapte Springfulness – en smak av den norske våren skapt for å gi lykkefølelse.
![](https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F45ohPkygg2A%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=113&imgixProfile=proxy&q=90&w=200&s=0bb441a76e34dcb23da2b2a65104bf19 200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F45ohPkygg2A%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=226&imgixProfile=proxy&q=90&w=400&s=65002519bdad0a3458947436422037d8 400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F45ohPkygg2A%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=339&imgixProfile=proxy&q=90&w=600&s=bb452ebef59372f139957d2be99a7a31 600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F45ohPkygg2A%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&imgixProfile=proxy&q=90&w=800&s=b38e235e47da49f3226c3b8f4ffab0e5 800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F45ohPkygg2A%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&imgixProfile=proxy&q=90&w=1000&s=a811973eb022de70215f07fce9ba1988 1000w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F45ohPkygg2A%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=678&imgixProfile=proxy&q=90&w=1200&s=d22b82bf2bcc9bd832f90d995a9b9eb7 1200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F45ohPkygg2A%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=791&imgixProfile=proxy&q=90&w=1400&s=767db2ed8b1e23c9a7ab44ba37c2cb79 1400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F45ohPkygg2A%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=904&imgixProfile=proxy&q=90&w=1600&s=37b87bf73d18dcd2bb83e04f885a0ef0 1600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F45ohPkygg2A%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1017&imgixProfile=proxy&q=90&w=1800&s=a873d71608e469e411b71d068b3e8002 1800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F45ohPkygg2A%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1130&imgixProfile=proxy&q=90&w=2000&s=ff2b456c5c1e3276b58a76e2072b1cf8 2000w)
Oppgaven og innsikten
Midt i den mørkeste årstiden – mens potensielle norgesturister jobbet seg gjennom den dystre, europeiske senvinteren, ville vi lyse opp dagen og skape et ønske om å tilbringe våren ved en fjord på Vestlandet.
Målet var å øke besøket til Vestlandet i vårmånedene (april–mai), før sommersesongen.
Når årstiden skifter fra kald vinter til lys og luftig vår reagerer hjernene våre med å produsere mer av lykkehormonene serotonin og dopamin. Det gjør oss gladere og mer sosiale, samtidig som det får oss til å være mer ute. På grunn av den mørke vinteren og den tydelige overgangen mellom årstidene, har Vestlandet kanskje verdens fineste vår! Det betyr også at den kjemiske lykken er størst her. Det er verdt en tur til Norge!
![](https://trigger-web.imgix.net/Springfulness_hero_30sec_16-9_visitnorway.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=4124e97088852a77bf2c9417e9b2896e 400w, https://trigger-web.imgix.net/Springfulness_hero_30sec_16-9_visitnorway.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=d16ae9a8694ef4c1f445a97ff7cc200f 600w, https://trigger-web.imgix.net/Springfulness_hero_30sec_16-9_visitnorway.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=8792dddc3a517a4a3d681cd1df0b9ea6 800w, https://trigger-web.imgix.net/Springfulness_hero_30sec_16-9_visitnorway.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=e62bad49d7f7036201ecb519bdc72e82 1000w, https://trigger-web.imgix.net/Springfulness_hero_30sec_16-9_visitnorway.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=4799dc72237b8a74ddb40936017cebdb 1200w, https://trigger-web.imgix.net/Springfulness_hero_30sec_16-9_visitnorway.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=55fa16877e3d03d8d70cb3ca5b11d78f 1400w, https://trigger-web.imgix.net/Springfulness_hero_30sec_16-9_visitnorway.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=b6c827f2780ff8f33ff746994007edd9 1600w, https://trigger-web.imgix.net/Springfulness_hero_30sec_16-9_visitnorway.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=e05c1d290becd57f457c461ee38f60cf 1800w, https://trigger-web.imgix.net/Springfulness_hero_30sec_16-9_visitnorway.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=62f05519cd8375c810f94b7d9aa6174f 2000w)
Gjennomføringen
Vi kalte lykkeeffekten av den norske våren for springfulness, og med hjelp fra lokale forskere, laget vi en kampanje som fanget og delte den spesielle følelsen med resten av verden. Vi brukte den globale mindfulness-trenden som inspirasjon for formatet og skapte en filmserie og et unikt lydspor som fanger ulike glimt av vår.
Vi har jobbet med å fange den unike vårfølelsen i Norge både med lyd og bilde. Selv om man åpenbart må reise til Norge om våren for faktisk å oppleve ekte springfulness (i motsetning til mindfulness som kan oppleves hvor som helst, når som helst), greide vi å gi vinterdeprimerte europeere et lite dopaminkick gjennom unikt innhold.
Resultatene
- Impressions: 30,6 millioner
- Reach: 13,6 millioner
- TrueViews/ThruPlays: 7,3 millioner
- Klikk og organiske reaksjoner: 252 000