Sommerens innbruddsprognose

De fleste frykter menneskelige innbrudd. Men de virkelige innbruddstyvene kommer ofte på fire bein, seks bein – eller med antenner. Med «Sommerens innbruddsprognose» lanserte vi VIS Forsikring som spesialisten som ser det andre overser, og tok kampen mot de ubudne gjestene som virkelig gjør skade.

Bakgrunn


Et navn bytter du ikke hver dag. Etter nesten 90 år som spesialist på biologiske bygningsskader tok Norsk Hussopp Forsikring i våres et stort steg videre – og ble til VIS Forsikring. Med nytt navn og ny profil skulle selskapet for alvor eie posisjonen som spesialisten som ser det andre overser. Vår jobb var å gjøre navneskiftet tydelig, relevant og minneverdig, og koble VIS tett til sin kjerne: å beskytte norske hjem mot de skjulte fiendene som virkelig gjør skade.

For mens de fleste frykter menneskelige innbrudd, er det ofte små ubudne gjester som skaper de største problemene. Mus i veggene. Rotter i kjelleren. Skjeggkre og kakerlakker på kjøkkenet. Maur og veggedyr som kan ta over hele huset. Skader som kan koste hundretusener, men som altfor mange ikke har tatt inn over seg.

Løsning

Løsningen ble konseptet «Sommerens innbruddsprognose» – en kreativ vridning på noe alle kjenner: frykten for innbrudd. Med dette tok vi kampen mot de reelle innbruddstyvene og ga VIS en distinkt stemme i markedet.

Prognosen ble løftet ut i et bredt medieløp som både overrasket og engasjerte. Med en miks av brede flater og taktiske tiltak bygde vi en kampanje som både fikk folk til å stoppe opp, og som plasserte VIS på kartet som den nye spesialisten.

Resultater

Kampanjen hadde ett hovedmål: å skape oppmerksomhet rundt det nye navnet og drive trafikk til VIS Forsikring. Resultatene viser at vi traff:

  • 65 000 klikk til landingssiden via Meta
  • Rekkevidde og synlighet i hele landet gjennom TV og utendørs
  • Engasjerende innhold som overgikk forventningene i lesetid og respons

Kampanjen vekket også sterke følelser, fra ubehag til nysgjerrighet, men det ble en styrke snarere enn en svakhet. Den emosjonelle responsen gjorde at VIS skilte seg ut i mengden, og la grunnlaget for å bygge tydelige merkemarkører i et tøft marked.