Oslo Winter Cool

Skapte reiselyst til vinter-Oslo

For å feire at Oslo ble løftet frem på Lonely Planet sin liste over verdens ti beste byer å besøke i 2018, lanserte VisitOslo og Innovasjon Norge en konkurranse der ti heldige turister ble valgt ut til å oppleve 48 timer i Oslo.

Sommeren 2017 ble et par fra New Zealand røvet bort fra et overbefolket Paris og vist et Oslo som ga dem minner for livet. Deres opplevelse har blitt sett av nærmere syv millioner mennesker verden over, og dette – i kombinasjon med det svært grundige arbeidet som daglig gjøres for å løfte Oslo internasjonalt, har resultert i en velfortjent plass på Lonely Planet sin liste over verdens ti beste byer å besøke i 2018. For å feire topplasseringen lanserte VisitOslo og Innovasjon Norge en konkurranse der ti heldige turister ble valgt ut til å oppleve 48 timer i Oslo. Dette var vel og bra, men hvordan kunne vi bevise for disse ti, og samtidig resten av verden, at Oslo virkelig fortjener plassen på lista – også midt på vinteren?

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/
Oslo is Cool in the Winter

Det er en global trend å oppleve steder gjennom de lokales øyne og finne reisemålets sjel gjennom de som bor der. For å vise at Oslo virkelig fortjener topp ti-plassen, ville vi la de lokale som faktisk opplever Oslo hver eneste dag være med å bevise det. Derfor rekrutterte vi ti Osloborgere som hadde felles interesser med de som skulle komme på besøk. Som supplement til et fellesopplegg planlagt av VisitOslo, skulle Osloborgerne planlegge en uforglemmelig helg for «sin» turist basert på lokal kunnskap.

Deres opplevelse har blitt sett av nærmere syv millioner mennesker verden over

Tre ulike filmteam fulgte de besøkende og deres Oslo-venner rundt i byen i drøye to dager. Dette resulterte i en hovedfilm og fire underfilmer, som hver tar for seg ulike deler av det Oslo kan tilby som mat, kultur, SKAM og et vinterparadis. Det vi ønsket å formidle med filmene, er at man kan være hvor som helst i verden og se hva som helst, men det som utgjør den totale opplevelsen er hvem du møter og hvem du opplever det med. Og selvfølgelig at Oslo har begge deler.

I skrivende stund har hovedfilmen over to millioner views totalt. Underfilmene er samlet sett i underkant av en million ganger med tusenvis av reaksjoner og delinger. Med Oslo Top 10 har vi igjen klart å skape reiselyst til Oslo og bevist for verden at Oslo er en verdig innehaver av topplasseringen i Lonely Planet og en by vel verdt å besøke.

Takk til Babusjka for nydelig gjennomført produksjon.