Verdens største elbiltest

Over 30 av de nyeste elbilene på markedet sto på startstreken da verdens største elbiltest, gjenfødt som «El Prix», gikk av stabelen i slutten av januar. Med Trigger på laget styrker NAF satsingen på kommunikasjon som skal hjelpe bilister i overgangen til elbil.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/
Se casefilmen.

Oppgaven

Det er en jungel av informasjon å sette seg inn i når man skal kjøpe ny bil. Derfor inviterte NAF fremtidens elbiler til Norge for å delta i et kappløp – en rekordstor elbiltest som skapte stor entusiasme og ga fart til skiftet fra fossile til elektriske kjøretøy.

Skiftet fra fossilbiler til elektriske biler er absolutt nødvendig, men befolkningens begeistring for tradisjonelle biler er stor. NAF er en av landets største foreninger og representerer hundretusenvis av bileiere. Mange av disse er sterkt lojale til tradisjonelle fossilbiler og motsetter seg den norske elbilpolitikken. Hvordan kunne NAF hjelpe dem å ønske den elektriske fremtiden velkommen?

Mål

  • Vekke entusiasme for det elektriske skiftet blant tradisjonelle bileiere.
  • Posisjonere Norge som den ledende elbilnasjonen og inspirere andre land til å følge etter.
  • Etablere en ny standard for måling og sammenligning av elbilers ytelse.

Løsningen

Alle verdens ledende elbiler ble invitert til et kappløp i norske vinterlandskap, der batterikapasiteten skulle settes på prøve under reelle forhold. Ved å låne elementer fra motorsporten skapte vi den oppmerksomheten og det engasjementet vi ønsket. Vi rekrutterte vanlige sjåfører blant NAFs medlemsmasse og ga dem racerførerstatus i sosiale medier. Resultatet ble verdens største elbiltest, som ga unike data om bilenes faktiske ytelse under norske forhold. I flere tilfeller var dataene mer presise enn det produsentene selv hadde oppgitt, noe som førte til at NAFs test ble den beste kilden til informasjon om bilene.

Elbiltesten fikk navnet EL PRIX, og tok form som et verdensmesterskap – med all spenning, prestisje og drama man kunne forvente. Favoritter som skuffer, underdogs som imponerer og store stjerner som slår alle rekorder. Ulike konkurransegrener som familie, kompakt og premium, sikret at vi dekket alle markeder. I tillegg dannet de grunnlaget for en massiv utrulling av PR-historier og innhold til sosiale medier.

Resultater

Testen fikk stor oppmerksomhet i norsk presse og ble dekket tett av både nasjonale og lokale medier, før, under og etter gjennomføringen i januar 2022. Også internasjonal presse skrev om «El Prix».

  • Testen fikk omtale i 293 nyhetssaker, nasjonale og internasjonale. Estimert verdi: 36 millioner kroner.
  • 14 av 15 av de mest solgte bilene i Norge var elbiler, med et rekordhøyt nivå i april 2022.
  • En ny benchmark for måling av elbilytelse er etablert.