Det brenner i uke 38
Når det brenner, teller hvert sekund – og da gjelder det å ha øvd. Sammen med Brannvernforeningen løftet vi Nasjonal brannøvelse med en kampanje som gjorde brannøvelse personlig, enkel og relevant. Resultatet? Rekordmange nordmenn tok ansvar for sin egen brannsikkerhet.
Bakgrunn
Hver høst arrangerer Brannvernforeningen Nasjonal brannøvelse i samarbeid med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Gjensidigestiftelsen. Kampanjens ambisjon er klar: Få flere til å øve hjemme, slik at norske hjem blir tryggere. Det å øve på hva du skal gjøre om det brenner, er noe av det viktigste du kan gjøre. Likevel viser undersøkelser at hele åtte av ti nordmenn aldri har hatt en brannøvelse hjemme. Derfor trengte Nasjonal brannøvelse en ny innpakning. En som ikke bare informerer, men faktisk engasjerer folk til å ta grep.
Løsning
Vi ønsket å gjøre Nasjonal brannøvelse mer relevant og engasjerende for folk flest. Løsningen ble en heldigital, skreddersydd brannøvelse basert på hvor og hvordan folk faktisk bor. På brannovelse.no kan alle fylle inn noen enkle detaljer om sin bo- og livssituasjon, og få en konkret øvelse tilpasset seg og sitt hjem.Kampanjen bar budskapet «Det brenner i uke 38», med en visuell flamme som gjennomgående symbol. Flammen ble spredt bredt og målrettet på tvers av kanaler og målgrupper: Det ble kjørt et betalt løp gjennom programmatisk og sosiale medier. I sosiale medier samarbeidet vi også med relevante profiler som engasjerte sine følgere til å øve. På Åpen brannstasjon over hele landet fikk skole- og barnehagebarn flammer å fargelegge og ta med hjem. Og gjennom samarbeid med boligbyggelag, alarmselskaper og aktører fra forsikringsbransjen ble brannøvelsen løftet frem i nyhetsbrev, kundedialoger og egne kanaler. For å gjøre budskapet mer ekte og troverdig, brukte vi talspersoner som selv har opplevd brann, og som vet hvor avgjørende det er å ha øvd.
Resultater
Kampanjen skapte stort engasjement både digitalt og redaksjonelt. Redaksjonelle medier i hele Norge engasjerte seg i temaet, og vi fikk blant annet demonstrert brannøvelse i beste sendetid på nasjonal TV. På få uker hadde over 50.000 deltakere registrert seg og fått tilgang til sin egen skreddersydde brannøvelse. Totalt økte deltakelsen i Nasjonal brannøvelse med hele 63 prosent fra 2024 til 2025.