Hvor mange glass tåler barnet ditt?

«Malin» ga norske foreldre økt alkovett i jula

Med filmen om 10 år gamle «Malin» som talte hvor mange glass alkohol faren drakk på julaften traff vi en nerve som engasjerte og gjorde historien til en snakkis i inngangen til jula.

Filmen var en del av alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL sin julekampanje, der vi spurte «Hvor mange glass tåler barnet ditt?». Det spørsmålet fikk mange til både å reflektere, snakke om og bli bevisst på eget alkoholforbruk når barn er tilstede.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/
Se kampanjefilmen her.

Med kampanjen ønsket vi at foreldre skulle tenke seg om, reflektere og snakke med hverandre og barna om alkohol i jula. Vi ville understreke at voksnes alkoholvaner er noe barna skal slippe å tenke på.

Men for å treffe flest mulig foreldre måtte vi i tillegg plassere kampanjeelementer på strategiske steder der vi visste at mange ville bevege seg før jul. Vi hadde derfor boards på flere av landets flyplasser og på trafikknutepunkter i de store byene. I tillegg til filmen hadde vi en quiz for å sjekke julevettet, og informative artikler i egne og sosiale kanaler.

Gode resultater

41 prosent nordmenn mener at kampanjen er med på å endre egne alkoholvaner når det er barn tilstede.

Da julen startet hadde filmen, som er basert på en sann historie, tett opptil to millioner visninger, og nesten 25.000 hadde delt den. Totalt dukket filmen opp i Facebook-feeden til nærmere 2,8 millioner mennesker, som er så og si alle i Norge som bruker Facebook månedlig. Vi oppnådde også omfattende pressedekning, blant annet med utgangspunkt i resultatene av en undersøkelse i regi av AV-OG-TIL, som avdekket foreldres drikkevaner i forbindelse med julen.

Resultatene i en post-test vi gjennomførte er tydelige bevis på at vi lyktes med å skape den refleksjonen vi var ute etter. Ikke bare fikk 59 prosent av alle foreldre med seg kampanjen, men hele 77 prosent av dem svarte at kampanjen fikk dem til å tenke.

Også til jul i 2015 gjorde vi en julekampanje for AV-OG-TIL. Mens fjorårets kampanje gjorde det mer naturlig for 52 prosent å snakke med andre om temaet alkoholbruk med barn til stede, var andelen foreldre som mente det samme om årets kampanje 60 prosent.

Men ikke minst mener 41 prosent at kampanjen er med på å endre egne alkoholvaner når det er barn tilstede. Når vi vet at eget alkoholkonsum er det temaet vi synes det er mest kinkig å snakke om, er dette et veldig gledelig tall.

Færre alarmtelefoner

Alarmtelefonen hadde en tydelig nedgang i antall telefoner fra barn og unge i jula.

Men kanskje det aller mest gledelige tegnet på at vi har oppnådd det overordnede målet om å sørge for at flere barn får en fin jul er helt konkrete tall fra Alarmtelefonen for barn og unge. De hadde i julen en tydelig nedgang i antall telefoner fra barn og unge som ringte og var bekymret eller redde som følge av foreldrenes drikking.

Kampanjen og filmen som bærende element ble til etter en idé fra Trigger, men historien om Malin ble filmet og produsert i samarbeid med Pravda, som med sin sterke regissør Johanne Helgeland løftet den enda et par hakk. Fotograf Jenny Solem Vikra tok bildene som ble brukt i øvrig kommunikasjon.