Utfordrer bransjen
Trigger satser på politikk og samfunnskommunikasjon
Trigger markerer 15-årsjublieum med å etablere nytt fagområde. – Det er på tide at noen rister tak i denne delen av bransjen, sier byråleder i Trigger, Bente Kvam Kristoffersen.
I år er det 15 år siden Trigger ble etablert. Byrået ble raskt kjent for å kombinere strategisk PR med kreativ kraft i det de omtaler som engasjerende kommunikasjon. Nå tar de steget videre med en nysatsning som skal kombinere myndighetsdialog med omdømmebygging.
– Å kunne påvirke politikk og rammebetingelser er en forutsetning for et velfungerende demokrati. Men selger du påvirkning som en tjeneste må det gjøres med full åpenhet og høy faglig integritet. Det er fullt mulig å jobbe med politisk kommunikasjon på en måte som også skaper tillit og bygger omdømme, sier Kristoffersen.
Et paradoks
Byrålederen mener PR-bransjen må ta ansvar for sitt eget omdømme.
– Det er et paradoks at vi som skal bygge andres omdømme ikke klarer å ta bedre vare på vårt eget. Noe av kritikken mot PR-bransjen skyldes nok manglende forståelse for hvordan vi jobber, men det er også rettmessig kritikk av lobbyisme og nettverksbasert påvirkningsarbeid bak lukkede dører, sier Kvam Kristoffersen.
Med Politikk og samfunn ønsker Trigger å tilby et tydelig alternativ til byråene som driver tradisjonell politisk påvirkning.
– Vi går inn i en del av bransjen som er moden for nytekning og kreativ energi. Vi skal demonstrere at det går an å jobbe annerledes, og skape positive verdier for både kunder, folk og samfunn. Tilbakemeldinger vi har fått viser at dette er en retning mange ønsker seg, og det skal Trigger levere på, fortsetter hun.
Ny fagleder
Satsningen skal ledes av Geir Malmedal som går inn som partner og fagansvarlig for Politikk og samfunn i Trigger. Han har over tjue års erfaring fra politikk og kommunikasjon, med bakgrunn fra Stortinget, offentlig sektor og næringslivet.
– Politikk og samfunn skal være et fagmiljø som gir både private og offentlige aktører nye verktøy i møtet med politiske prosesser. Vi er allerede i gang med å utvikle tjenester, rekruttere nye kolleger og hjelpe kunder med å løfte frem saker som fortjener plass i offentligheten. Vår ambisjon er å bidra med løsninger som gir gjennomslag, men også bygger tillit mellom folk, myndigheter og næringsliv, sier Malmedal.
Skal fortsette som før
Malmedal og Kvam Kristoffersen forsikrer om at Trigger ikke skal bort fra det kreative PR- og kampanjearbeidet de er kjent for, og at den nye satsningen innlemmes i Triggers eksisterende, tverrfaglige miljø.
– Politikk og samfunn er en naturlig forlengelse av vår eksisterende virksomhet og samfunnsengasjementet som har drevet oss siden starten. Med nye ressurser på laget skal vi kombinere kreativitet, omdømmebygging og politisk kommunikasjon for å få enda mer verdi ut av engasjementet vi skaper, sier Kvam Kristoffersen.