Fagfrokost med Trygg Trafikk

På nye veier med gutta bak rattet

05.06.2025

Hver måned inviterer Trigger til faglig frokost der vi samler kunder, samarbeidspartnere og venner for å dele innsikt, ideer og gode historier. Denne gangen rettet vi blikket mot en målgruppe det snakkes mye om, men som det lyttes altfor lite til: gutta.

Denne gangen tok vi for oss kampanjen «Ta vare på gutta», et prosjekt som ikke bare omhandler trafikksikkerhet, men også om å bli sett og hørt. Det er ikke enkelt å være ung mann i dagens samfunn. De tar størst risiko i trafikken, er bekymret for egen fremtid, og føler seg oversett i samfunnsdebatten.

Med «Ta vare på gutta»-kampanjen gikk Trygg Trafikk og Volvo sammen for å redde liv og gi gutta en stemme.

For hvordan får man unge gutter til å høre etter? For å svare på det, hadde vi under fagfrokosten med oss folkene bak kampanjen. De fortalte hvordan innsikt, et lyttende øre og kreativ bruk av populærkultur kan skape kommunikasjon som faktisk betyr noe for en målgruppe som ikke alltid føler seg inkludert.

Behov for en u-sving

Det hele startet med det dystre bakteppet for kampanjen. For da Trygg Trafikk tok et dypdykk i ulykkesstatistikken, la de merke til et brått skifte: Når unge går fra 15 til 16 år, øker risikoen i trafikken markant. Og når unge mister livet eller skader seg på veiene, er det oftest gutter det går galt med. Faktisk er 7 av 10 unge som dør eller blir hardt skadet i trafikken gutter.

Med såpass tydelige tall var det åpenbart at noe måtte gjøres, men utfordringen krevde mer enn en ny plakatkampanje. Det handlet ikke bare om bilbelte og fartsgrenser, men om identitet, fellesskap og selvfølelse. For bak rattet sitter unge gutter som fortsatt formes. Hjernene deres er fremdeles i utvikling, de har lav risikooppfattelse, og følelsen av å bli forstått er ikke alltid tilstede.

Trygg Trafikk visste at de trengte en ny tilnærming, og med Volvo som samarbeidspartner tok de sats og begynte å lete etter en ny vei inn til målgruppen.

Vi ble med i passasjersetet

Om man skal få gutter til å høre etter, må man først høre på dem. Derfor ble det naturlig å invitere gutta med på biltur. I videoformatet for kampanjen møter vi unge profiler som snakker sammen om livet, holdninger, grenser og ansvar mens de kjører bil.

Bilen er en ypperlig arena for den gode samtalen. Det er et sted der man kan snakke uten å måtte se hverandre rett i øynene, som føles trygt og åpner for ærlighet. Forskning bekrefter det, og videoene beviste det. Gutta åpnet seg.

I samarbeid med produksjonsselskapet Sølvrev ble det laget fire episoder med forskjellige temaer og profiler:

  • Rus, med rappere i førersetet
  • Fart, med idrettsutøvere
  • Uoppmerksomhet, med gamere
  • Sikring, med en blandet gruppe

Den gjennomgående stemmen var TikTok-profilen Mankegard som er kjent for ekte, hjertevarmt og humoristisk innhold. Han ga kampanjen det løftet den trengte, og ble en brobygger mellom avsender og publikum.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Fra TikTok til skolegården

Alt innhold ble først lansert organisk på TikTok, uten at det var viktig hvem som stod bak. Når det funker, funker det – og det gjorde det. Etter hvert ble innholdet også distribuert gjennom betalt annonsering og YouTube, samt til en bredere målgruppe, blant annet foreldre.

Totalt ble det laget hele 77 videouttak. Av disse trengte 40 musikk, og det ble inngått samarbeid med Warner og Metropolen for å lage en egen låt med kampanjens budskap i seg. En låt som endte opp med å leve sitt eget liv utenfor kampanjen. I tillegg ble design og merch skapt av målgruppen selv for at det skulle føles ekte.

Lanseringen skjedde på en videregående skole med en tydelig markering av at gutta fortjener oppmerksomhet. Ikke som problemet i statistikken, men som løsningen.


Treffer både hjernen og hjertet

Mot slutten av fagfrokosten tok analysebyrået Opinion ordet med ferske resultater for kampanjen, sammen med et tydelig budskap: «Ta vare på gutta» er en av de sterkeste kampanjene de har målt. Det som gjør kampanjen spesiell, er at den ikke bare treffer ett sted. Den snakker både til hjernen og hjertet – til fornuften og følelsene.

Kampanjen skåret høyt på troverdighet, relevans, oppmerksomhet, inntrykk og unikhet. Den unngikk også klisjéfellen «voksne som prøver å være kule», og derfor har responsen vært overveldende positiv.

Vi er stolte av at «Ta vare på gutta» har vist viktigheten av å bli hørt, og at det går an å få unge gutter til å bremse.


Se alle episodene på TikTok eller YouTube.