Redningsselskapet inviterer til sesongstart

– Beredskap langs kysten angår oss alle

28.04.2025

Når våren kommer og kysten våkner til liv, er Redningsselskapet allerede i gang med å gjøre Norge klart for den viktigste sesongen på året. Nå vil de minne oss på at trygghet til sjøs og langs kysten ikke bare handler om deg med båt – men om alle som ferdes ved havet.

– Vi ser det hver dag: Trygghet langs kysten er et felles ansvar. Om du eier båt, tar båtførerprøven, går «Trygg i vann»-kurs, sjekker brannslukningsapparatet på hytta eller gjør dugnad på brygga i velforeningen – alt dette bidrar til økt beredskap og trygghet for alle, sier Elise Mietle Laupstad, seksjonsleder for Marketing & CRM i Redningsselskapet.

Med sen påske og en tidlig vår, venter Redningsselskapet ekstra stor aktivitet i fjæra, på brygga og til sjøs. Derfor lanseres en ny kampanje som skal minne oss om at beredskap ikke bare handler om båten din – men om de du er glad i.

– Dette handler om fellesskap. Vi må øke kunnskapen om hvordan vi ferdes trygt ved og på sjøen, og det får vi bare til sammen. Derfor ønsker vi å vise at Redningsselskapet er en beredskap for hele kysten – for alle som bor, lever og ferierer i nærheten av havet, sier Laupstad.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

I kampanjens hovedfilm møter vi Geir og sønnen Henrik som gjør seg klare for sesongen. Filmen viser hvordan små tiltak i hverdagen bidrar til stor trygghet – og hvordan engasjementet fra enkeltpersoner styrker hele beredskapen.

– Kystberedskap er et spleiselag. Redningsselskapet er der når det trengs som mest, men for at vi skal kunne være det, trenger vi flere med på laget. Dette fellesskapet ønsker vi å synliggjøre enda tydeligere i år, sier Laupstad.

Kampanjen er utviklet av Trigger i tett samarbeid med Redningsselskapet, og består av filmer og materiell som skal engasjere flere til å bli medlemmer og støttespillere. Mediebyrået OMD, ledet av Megerditch Sharoyan, sørger for at budskapet når ut i riktige kanaler.

– Redningsselskapet har et av Norges aller sterkeste omdømmer – men fortjener flere medlemmer. De redder liv og båter, ja – men viktigst av alt: De er med på å sikre det gode livet langs hele kysten. Et liv som nå våkner til igjen i vår- og sommermånedene. Vi gleder oss til å vise mer av dette i tiden fremover, sier Charlotte Granbo, innholdsrådgiver i Trigger.