Til miljøkamp med Trigger på laget

Handelens Miljøfond og Norges Fotballforbund teamer opp med Trigger

15.02.2024

Handelens Miljøfond støtter prosjekter som bidrar til å løse plastens miljøproblemer. Et ferskt samarbeid med Norges Fotballforbund innebærer 80 millioner plastposekroner til tiltak som skal sikre at gummiganulat ikke kommer på avveie. Med på laget er Trigger.

– Vi må hjelpe klubbene til å sikre at granulatet forblir på banen og ikke ender opp i naturen eller i vaskemaskina hjemme. Vi vet at riktige tiltak kan redusere svinnet med rundt 95 prosent, forteller Cecilie Lind, daglig leder i Handelens Miljøfond


Mer fotball, mindre plast
De aller fleste av fotballens rundt 2000 kunstgressbaner bruker gummigranulat. De små, svarte plastknottene er elsket for sin evne til å holde banene spillbare, men forhatt for sin miljøpåvirkning og evne til å dukke opp de rareste steder. I fjor vedtok EU et salgs- og omsetningsforbud for granulat, med en overgangsperiode på åtte år.

– De fleste norske fotballklubber har begrenset med midler som i all hovedsak går til å lage gode aktivitetstilbud til barn og unge til en fornuftig pris. Men med denne betydelige økonomiske drahjelpen fra Handelens Miljøfond, så skal vi klare å engasjere klubber over hele Norge til å søke om disse midlene gjennom kunnskapsformidling om hvilke miljømessige og økonomiske fordeler disse tiltakene har, forteller kommunikasjonssjef i Norges Fotballforbund, Yngve Haavik.

For å skape bevissthet og engasjement, går nå Handelens Miljøfond og NFF ut med en felles kampanje som har fotballklubbene og deres interessenter som målgruppe. Valget for samarbeidspartner på kampanjen falt på Trigger, etter konkurranse med flere andre byråer.

– Trigger kan kreativitet og de vet hvordan man engasjerer en målgruppe. De forsto oppgaven godt, og er en glede å samarbeide med, sier kommunikasjonssjef i Handelens Miljøfond Stian Kallekleiv.

– Dette er et kjempegøy oppdrag og en kampanje hvor vi kan spille på hele registeret vårt, både i betalte og fortjente kanaler. I tillegg er de fleste av oss midt i målgruppa selv, som fotballforeldre, trenere eller bare generelle fotballnerder, sier kundeansvarlig i Trigger, Siri Røhr-Staff.