Diplom-Is inngår PR-samarbeid med Trigger
Bygger videre på årets iskrem-suksess
Etter tidenes lansering av årets iskremnyheter inngår nå Norges ledende iskremprodusent Diplom-Is en langsiktig avtale om kommunikasjonstjenester med Trigger.
– Vi har hatt gleden av å jobbe sammen med Trigger på et prosjekt i år, og de har vist en solid forståelse for oss og merkevarene våre. De er skikkelig fremoverlent både strategisk og kreativt, og samarbeider godt med både oss og våre andre byråer. Deres lekenhet resonnerer spesielt godt med vår rolle som gledesspreder, så dette har vært både inspirerende og gøy. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet, sier Marianne Grøtte, markedsdirektør i Diplom-Is.
Samarbeidet startet som et prosjekt i begynnelsen av 2023 i forbindelse med nyhetsslippet av iskrem. Oppgaven var å styrke den redaksjonelle dekningen rundt lanseringene, som i år blant annet handlet om å relansere klassikeren Sitting Original.
– Når vi henter frem klassikere fra arkivet, vekker det et enormt engasjement fra iselskere landet rundt. Folk strømmet til butikkene etter Sitting Original, og den ble raskt årets mest solgte småisnyhet, sier Grøtte.
Sitting Original solgte 60 prosent mer enn fjorårets relanserte is, Kjempe Yes, og hele 70 prosent mer enn Drillo-isen fra 2021. Til sammen har den gamle klassikeren sprengt alle estimater, og solgt 75 prosent mer enn antatt før relansering. Hver 5. nordmann har smakt Sitting Original, og hele 10,000 tuttifrutti-ispinner ryker ut av butikkene hver eneste dag.
![](https://trigger-web.imgix.net/SittingOriginal.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.3884&h=225&q=90&w=400&s=0daefbec168e0609eb86b8b8806355e6 400w, https://trigger-web.imgix.net/SittingOriginal.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.3884&h=337&q=90&w=600&s=e791762338787a1fb4a8bbd61221a38f 600w, https://trigger-web.imgix.net/SittingOriginal.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.3884&h=449&q=90&w=800&s=bcb90fd3fe6349336872de0e1497d99b 800w, https://trigger-web.imgix.net/SittingOriginal.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.3884&h=562&q=90&w=1000&s=922facfa37e50c970fae489a90ed95ff 1000w, https://trigger-web.imgix.net/SittingOriginal.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.3884&h=674&q=90&w=1200&s=de4d42d1fd7edb721269a3dcdc7420c5 1200w, https://trigger-web.imgix.net/SittingOriginal.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.3884&h=787&q=90&w=1400&s=7d05ea970d3fc55219cf5d1b6c237056 1400w, https://trigger-web.imgix.net/SittingOriginal.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.3884&h=899&q=90&w=1600&s=e4673308d569ef483a5130f3f95cec3a 1600w, https://trigger-web.imgix.net/SittingOriginal.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.3884&h=1011&q=90&w=1800&s=20788e11ed5f9b03d7da66051602f05f 1800w, https://trigger-web.imgix.net/SittingOriginal.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.3884&h=1124&q=90&w=2000&s=dadde43bf7a08a002fac0f56b1a5f032 2000w)
![](https://trigger-web.imgix.net/Marianne-Grotte-kopi.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=4452d7049559f3e7360df2ce419e52f1 400w, https://trigger-web.imgix.net/Marianne-Grotte-kopi.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=7a5f8876bac5a5aa088d4ace28de7948 600w, https://trigger-web.imgix.net/Marianne-Grotte-kopi.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=13c1d4c21fbe3eabc7fa5962e8495680 800w, https://trigger-web.imgix.net/Marianne-Grotte-kopi.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=a394b082b5f563fb8f247f717fa7e3ba 1000w, https://trigger-web.imgix.net/Marianne-Grotte-kopi.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=e7dacacdfb3e986816b5a0ade60698b2 1200w, https://trigger-web.imgix.net/Marianne-Grotte-kopi.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=bb64caaf32476da6e470988738a9d449 1400w, https://trigger-web.imgix.net/Marianne-Grotte-kopi.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=44d050c1bc62bbcfa6c35b91e84d3f1a 1600w, https://trigger-web.imgix.net/Marianne-Grotte-kopi.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=828b59960a3bc5dd166f31c85e5f589b 1800w, https://trigger-web.imgix.net/Marianne-Grotte-kopi.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=cf1741c9fde11d961db3ab1b1729e8ce 2000w)
Bygger videre på fortjent synlighet
Den nye avtalen mellom Diplom-Is og Trigger skal styrke arbeidet med fortjent synlighet ytterligere. Tone Angsund, kundeansvarlig i Trigger, ser frem til å jobbe videre med den folkekjære merkevaren.
– Diplom-Is er en ikonisk merkevare, og jeg kan ikke vente til vi skal fordype oss enda mer i den. Kjemien og samarbeidet har vært på topp fra første stund, noe som er viktig når vi jobber så tett sammen som vi gjorde i dette første prøveprosjektet. Nå har vi funnet en rigg som fungerer, og det skal vi bygge videre på fremover, sier Angsund, som også ser frem til å samarbeide med sin «gamle familie» Publicis Starcom og Diplom-Is sin nye kreative partner, NORD DDB.
Det er PR-rådgiverne Martin Grevstad og Martine Bakkeng i Trigger som vil være sentrale i arbeidet.
– Vi ble blåst av banen av hvilket engasjement som ligger i is. Nå gleder vi oss til å fortsette å bruke kreativitet og historiefortelling til å skape fortjent oppmerksomhet rundt betydningen iskrem har for folk, sier Martine Bakkeng, PR-rådgiver i Trigger.
I tillegg til det utvidede samarbeidet med Diplom-Is, har Trigger også inngått en rammeavtale med TINE for kommunikasjonstjenester.