Sparebanken Vest og Trigger løfter jentefotballen

Trodde datteren var Haaland

13.09.2023

I forbindelse med initiativet Jenter vil mer som Sparebanken Vest, sammen med Trigger, står bak fikk flere foreldre presentert videoer og sitater av det de trodde var store mannlige fotballspillere. Da det viste seg at det var deres egne døtre, var overraskelsen stor.

Én av fire jenter som spiller fotball sier at hovedmotivasjonen for å spille fotball er egen utvikling. Kun én av ti foreldre tror det samme om jentene, det viser en ny forskningsrapport som Siv Skard, professor ved Norges Handelshøyskole (NHH) har utarbeidet.

Undersøkelsen har blitt grunnlaget for Sparebanken Vest sitt initiativ Jenter vil mer, der de har gått sammen med SK Brann, Sogndal Fotball og Arna Bjørnar om å gi jentefotballen på Vestlandet et skikkelig løft.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

– Aldri opplevd lignende mottakelse

– Vi ønsker å gi flere klubber muligheten til å løfte tilbudet og satsingen på jentefotball. Målet er ikke nødvendigvis å utvikle flere kvinnelige fotballproffer, men å sørge for like muligheter for kvinner og menn innen idretten, sier Jan Erik Kjerpeseth, fotballpappa og konsernsjef i Sparebanken Vest.

Initiativet ble lansert under et arrangement i Sparebanken Vest sine lokaler 22. august og har fått bred omtale i norske medier. Både TV2 og NRK har omtalt Jenter vil mer, og videoen som ble sluppet i tilknytning til lanseringen har engasjert og rørt tusenvis.

Det er Trigger som står bak initiativet, mens Sølvrev har produsert filmen. Kjerpeseth i Sparebanken Vest forteller at han er overveldet over mottakelsen Jenter vil mer har fått.

– Responsen har vært enorm og utelukkende positiv. Her har vi opplagt truffet en nerve. Jeg har personlig aldri opplevd en lignende mottakelse som etter at jeg delte filmen på LinkedIn. Filmen peker jo på en av hovedutfordringene vi står overfor i jakten på like muligheter for kvinner og menn, nemlig at vi har en tendens til å undervurdere jenter. Jeg tror filmen er en tankevekker for mange med barn og ungdom i fotballen, sier Kjerpeseth.

Gir støtte til lokale klubber

Sparebanken Vest har i flere år gått tungt inn i topp- og breddefotball på Vestlandet. Ansvarlig for samfunnsansvar i Sparebanken Vest, Giske Eggen forteller at man med kampanjen Jenter vil mer håper å bidra til at flere klubber satser på jentefotball og gir dem et tilbud jentene både ønsker og fortjener.

– Sparebanken Vest ønsker å gjøre livet på Vestlandet litt bedre ved å ta tak i reelle samfunnsutfordringer. At jenter som spiller fotball ikke får de samme mulighetene som gutter er en slik utfordring. Her er det ikke snakk om en moralsk pekefinger til trenere og foreldre som undervurderer jenter som spiller fotball, men mer et forsøk på å belyse utfordringen og bidra til en løsning, sier Eggen.

Som en del av initiativet gir Sparebanken Vest lokale klubber på Vestlandet muligheten til å løfte tilbudet og satsingen på jentefotball i egen klubb, gjennom å gi støtte til treningsleir, trenerkompetanse og egne fotballdager for jenter.

I tillegg er det mulig å søke om å bli en av fem klubber som blir tatt inn i en fadderordning med klubbene SK Brann, Sogndal Fotball og Arna Bjørnar.

Fotballquizen tar en uventet vending

I filmen møter man fem foreldre som deltar i det de tror er en helt vanlig fotballquiz. Men der de tror svarene på alle spørsmålene er norske og internasjonale mannlige fotballspillere, viser det seg at svaret på alle spørsmålene er én og samme spiller, nemlig deres egen datter.

Kreativ leder i Trigger, Bjørnar Thorsen, forteller at målet var å sette søkelys på at mange jenter som spiller fotball vil mer enn hva omverden tror.

– Man kan si mye om det faktum at jenter i den aldersbestemte fotballen ikke tas på alvor, men det har vært en fornøyelse å jobbe med en så veldokumentert utfordring. Her har Siv Skard og Sparebanken Vest gjort en kjempejobb og gitt oss et godt utgangspunkt. Så var det selvfølgelig spennende å sitte på opptak og håpe på feil svar, sier Thorsen.

Christer Dyngeland i Sølvrev forteller at de fikk umiddelbar tenning da Trigger presenterte konseptet og manuset første gang.

– Innsikten som ligger bak konseptet er både overraskende og gjennomarbeidet, og manuset som er utarbeidet i lys av dette tar oss med på en spennende reise hvor man spiller på følelser. Vi ønsket å ta vare på og videreutvikle dette, ved å skape en video som er full av nærhet og varme, men også innehar kontrasten mellom det proffe og imponerende i bildene av jentene på banen, og det nære og kjære i relasjonen med foreldrene, sier kreativ produsent Christer Dyngeland.