Gull i Gulltaggen for Skolekravet og KIWI

– Gir merkevaren en medmenneskelig karakter

26.05.2023

Skolekravet gikk til topps i kategorien innholdsmarkedsføring i årets Gulltaggen.

Kampanjen gir merkevaren en medmenneskelig karakter, viser samfunnsansvar og utnytter brukergenerert innhold på en troverdig og effektiv måte, ifølge Gulltaggen-juryen.

– Det aller største gullet er når man faktisk får gjennomført kravet om bind og tamponger på norske skoler og studiesteder. Det er i ferd med å skje, og sammen med KIWI og tusenvis av jenter som stiller seg bak Skolekravet, jubler vi for hver skole som sier ja til kravet, sier daglig leder i Trigger og rådgiver for KIWI, Bente Kvam Kristoffersen.

Skolekravet, som også gikk til topps i kategorien bærekraft under årets Anfo Effekt, fikk over 4000 mennesker til å dele private historier. Det har også ført til at flere skoler i Norge nå har gratis bind og tamponger tilgjengelig for elevene.

– Det som er spesielt med denne kampanjen er at den er basert på ekte historier. Vi bøyer oss i støvet for alle de som har delt historiene med oss, og som dermed har gjort det mulig for oss å skape innhold som skiller seg ut og gir maks effekt på alle parametre, fortsetter Kristoffersen.

Ekte endring

I forbindelse med at KIWIs bind- og tampongavtale fylte ti år, ønsket matvarekjeden å bruke sin posisjon til å skape endring. Alle skal kunne føle seg trygge på skolen, også når de har mensen. Kravet er derfor at gratis bind og tamponger skal være tilgjengelig på alle norske skoler.

– Det har vært utrolig inspirerende å jobbe sammen med KIWI. At de tar initiativ og kjemper for forbrukerne, og faktisk får til reell endring, viser hvordan merkevarer kan ta samfunnsansvar. Og det er selvfølgelig veldig gøy å bli anerkjent med priser, sier Kristoffersen.

Kravet fikk oppmerksomhet både lokalt og nasjonalt og ble blant annet debattert på NRK. Siden aksjonsstart har flere fylkeskommuner vedtatt gratis bind og tamponger.

Arbeidet med Skolekravet har lykkes også som følge av et tett og prestisjeløst samarbeid mellom de byråene involvert som i tillegg til Trigger var Alexander Reklamebyrå, Spoon og Carat.