Utvikler fremtidens entreprenører

– Gir et verdifullt innblikk i en viktig målgruppe

02.03.2023

– Det er veldig spennende å jobbe med elevene, sier strategisk planner i Trigger, Marianne Brenk Knutsen, om å jobbe med entreprenørlinjen på Kongshavn videregående skole.

I snart fem år har Marianne Brenk Knutsen, strategisk planner i Trigger, jobbet med entreprenørskapslinjen CRE8SLO på Kongshavn videregående skole. I februar har derfor førsteklassingene Astrid Kjellsen Røed og Caroline Hjortaas Christensen vært to dager hos Trigger.

– Det har vært veldig fint å ha Astrid og Caroline her. De har jobbet med oppgaver relatert til hvordan vi i Trigger jobber, hva vi er opptatt av og hvordan vi som virksomhet forholder oss til bærekraft. Det er spesielt gøy for meg, som er relativ ny, å få presentere dette til elevene. Jeg kjenner på en oppriktig stolthet i forhold til Triggers filosofi og metodikk, sier Marianne.

Marianne holder også foredrag, veileder og bidrar til skolens årlige innovasjonscamp. Det har hun gjort siden lærer på CRE8SLO Claus William Dahm, kontaktet henne etter et foredrag for Ungt Entreprenørskap i 2018, og spurte om hun ville være med.

Boost inn i gründerlivet

– Det er mange likheter mellom hvordan kreatører jobber, og hvordan man jobber med innovasjon. Dessuten er PR og markedsføring viktig fag for dem i deres utdanning forklarer Marianne, som har bakgrunn som kreatør før hun ble strategisk planner.

Kongshavn-elevene får en boost inn i gründerlivet, og de vinner til stadighet priser i ungt entreprenørskap. Suksesshistoriene springer ofte ut av konkrete oppgaver gitt under innovasjonscampen.

Den foregår omtrent slik: Elevene får en problemstilling, deretter får de input relatert til temaer som er relevante for oppgaven og en brief fra kunde. Dette har ved flere anledninger vært faktiske kunder, som har konkrete problemstillinger rettet mot målgruppen elevene er en del av.

– Jeg har hatt med kunder på campen, som har gitt elevene reelle oppgaver og en skikkelig brief, som de skal løse i løpet av campen. Det synes både elevene og kundene er gøy, i tillegg til at det genererer gode ideer.

Verdifull innsikt

– Det er veldig spennende å jobbe med elevene, og det gir et verdifullt innblikk i en viktig og litt lite tilgjengelig målgruppe, ungdom mellom 16 og 19 år. Elvene og fagmiljøet på Kongshavn sitter på masse kunnskap og innsikt som er nyttig for oss, og som gjør dette til et fantastisk prosjekt som vi alle har utbytte av, avslutter Marianne.