Samer på kornet av samer selv

Lanseringskampanje for nytt nasjonalt samisk kompetansesenter

31.10.2022

Bufdir bruker humor, glimt i øyet og selvinnsikt for å øke kunnskapen om viktige samiske nyanser i lanseringskampanje for nytt nasjonalt samisk kompetansesenter.

En bedre forståelse for samisk kultur er viktig for å kunne møte samer på en god måte. For å sikre at flere i tjenesteapparatet skal bli nysgjerrig på å lære seg disse nyansene, har Bufdir latt to standup-komikere med samisk bakgrunn sette det hele på spissen. Med karikatur og mye glimt i øyet har de laget fem kortfilmer som skal ta «samer på kornet av samer selv».

De to er best kjent fra humorgruppen Reaškkas og sier følgende om utfordringen de fikk; – Det var en ganske annen oppgave enn vi vanligvis får, sier Ánte Siri. Det var en gøy måte å få lov å harselere både med oss selv, men også den typiske saksbehandler som nok mange kan kjenne igjen fra egne liv.

NASAK

– Det viktige for NASAK er å oppfordre folk i tjenesteapparatet til å være nysgjerrig på hva disse nyansene faktisk handler om slik at man unngår misforståelser. Nasjonalt samisk kompetansesenter (NASÁG/NASAK) er til for å styrke kvaliteten på tjenestene våre overfor den samiske befolkningen. I møte med barn, unge og familier er bedre forståelse for samisk kultur viktig for å kunne møte samer på en god måte, sier Olaf Trosten, avdelingsleder i NASAK, Bufetat.

– Det er lett å trå feil med en slik tematikk, og det var viktig for oss at dette ikke skulle være noe et kreativt byrå skulle klekke ut alene. Prosessen med både ide og manus i samarbeid med Ánte Siri og Isalill Kolpus var skikkelig gøy, og når vi også fikk kunden vår lokalisert i Alta til å le godt både av humoren og situasjonene ble vi trygge på at vi var inne på et godt spor, sier Olina Søyland Bru, kreatør i Trigger.

Det er Trigger som står bak kampanjen. Magga & Anders er produksjonsselskapet og Eirik Skaufjord har regi.