Et tiår i tro Triggertjeneste

25.01.2022

Etter 10 år i Trigger Oslo søker Tonia Kalantzakou og Chris Allan Simonsen nye utfordringer. – Når våre to kolleger nå forlater Trigger, er det samtidig med at byrået er tilbake øverst på pallen som Årets PR-byrå. På vegne av alle og ikke minst meg selv vil jeg takke dere for all innsatsen dere har lagt ned i Triggerdrakta. En drakt dere virkelig har blødd for. Vi synes det er trist å se dere gå, men vi vet at vi sees igjen.

Å ta avskjed med kolleger er ikke noe nytt i vår bransje. Det som er unikt, er å kunne takke av kolleger som har jobbet samme sted i hele ti år. Både Tonia og Chris kom til Trigger rett fra skolebenken, og de to ferske talentene ble begge værende igjennom ti heftige år.

– Litt av hemmeligheten er nok at Trigger er rigget på en måte som gir folk utrolig mange muligheter. Fra start for unge talenter, men også underveis etter hvert som årene går. Tiden står definitivt ikke stille i Trigger, og da gjør man ikke det selv heller. Vil en ha personlig og faglig utvikling, så er virkelig Trigger et godt sted å være. Og da går ti år overraskende fort sier Chris Allan Simonsen, Kreativ planner og partner i Trigger.

– Selv om både fag, bransje og organisasjon har endret seg, har Trigger alltid vært tro mot sin visjon.

Tonia Kalantzakou var førstemann inn av de to, og fikk jobb i Trigger i 2011 etter en rekrutteringsrunde blant nyutdannede studenter. Hun hadde akkurat fullført Bachelor i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI da hun fikk jobben.

– Jeg var så utrolig takknemlig for å få sjansen som helt fersk i arbeidslivet. Det føltes stort å komme inn i et aspirerende PR-byrå som Trigger, og jeg skjønte fort at jeg var med på noe helt spesielt i Trigger - både med tanke på fag, men også med tanke på folk.

Og i Trigger ble Tonia værende.

– Siden den gang har både kommunikasjonsfaget og Triggers prosjekter endret seg mye. Tidligere gjorde vi mye mer fysiske stunts, vi nådde langt med organisk innhold og kampen om flatene og oppmerksomheten var ikke like hissig. Men selv om både fag, bransje og organisasjon har endret seg, har Trigger alltid vært tro mot sin visjon; å utvikle engasjerende kommunikasjon som betyr noe for folk. Klisjéen er helt sann; det har vært en fantastisk reise, fra start til slutt.

Tidlig ute som kreatør, partner og planner

Chris Allan Simonsen fant veien inn i Trigger via en praksisperiode under Art direction-studiene på Westerdals. Han overbeviste Triggergründerne og ble ansatt som en av Triggers to første kreatører, sammen med kreativ leder Magdalena Kamøy.

Det var full fart på oss fra første stund, og på mange vis var det vel minst et par år komprimert inn i det første året vårt der. En skikkelig ilddåp, men også utrolig gøy og lærerikt, sier Allan Simonsen.

Chris ble fort en sentral figur og han var med på å skape kampanjer som sto ut og posisjonerte Trigger som en utfordrer til de etablerte kommunikasjonsbyråene. I 2015 ble han tatt opp som en av partnerne i Trigger. Deretter førte interessen for brukerforståelse og innsikt Chris inn i rollen som Triggers første kreative planner, hvor han har bidratt til å gjøre oss til et enda mer strategi- og innsiktsdrevet byrå. I løpet av årene i Trigger har han jobbet med utallige kunder. Han har vært en viktig bidragsyter for byråets faglige utvikling, holdt mye foredrag og har stor tillit hos alle oppdragsgiverne og kollegene han har jobbet med.

Chris har vært med på å utvikle den sterke Triggerkulturen der han har vært en pådriver for aktiviteter som har samlet og gjort oss sterke og stødige både i motvind og medvind. Han har også engasjert seg gjennom styret i Trigger. Når han nå er i ferd med å runde av i Trigger er det for å utvikle seg videre innenfor digital produktutvikling i Unfold.

– Noe jeg alltid vil ha med meg fra tiden i Trigger er verdien av å bry seg om folk og samfunn. Å ta andres perspektiv og virkelig ta hensyn til de vi lager ting for. Det er en vinneroppskrift, uansett hvilken bransje du jobber i. Og ikke minst, troen på hvor mye man kan få til når man lar flinke folk jobbe sammen sier Allan Simonsen.

Triggers første innholdsrådgiver

De første årene i Trigger-karrieren jobbet Tonia med både store, små og prisvinnende prosjekter i byrået, både som prosjektleder og etter hvert innholdsrådgiver. Mens innholdsfaget utviklet seg spesialiserte Tonia seg innen tekstproduksjon, og hun har skrevet tekster i alle sjangre og formater for en rekke ulike kunder og prosjekter gjennom årenes løp. Hun har også vært svært sentral i arbeidet med profilering av Trigger, vært redaktør på trigger.no og har bidratt i utviklingen av det som i dag er innholdsavdelingen.

– Jeg fant fort ut at det var innholds- og tekstproduksjon jeg trivdes best med av alle “potetoppgavene” vi hadde da jeg startet, så vi begynte å satse mer og mer på innholdsmarkedsføring da det det tok fart i markedet. Det er kult å ha fulgt reisen til det som er innholdsavdelingen i dag, med dyktige og talentfulle spesialister innen innholdsstrategi, spredning, produksjon og design, som vet akkurat hva som skal til for å treffe blink.

– I Trigger har jeg blitt 10 år eldre, 10 år klokere og 10 år rikere.

Etter et tiår i tro Triggertjeneste forlater Tonia det som har vært hennes første arbeidsplass etter studiene. Hun skal utforske hvordan det er å jobbe på kundesiden, og blir nå CRM Writer i Content-avdelingen i Elkjøp Nordic hvor hun skal fortsette å dyrke teksten.

Tilbake på toppen

Jobber du et sted i 10 år vil du være med på både opp – og nedturer. Både Chris og Tonia har fått vært med på alt fra å bli kåret til verdensmestere i PR til blåmandag. I løpet av årene har vi opplevd både pluss- og minusresultater, og vi har kommet oss igjennom en pandemi.

Når våre to kolleger nå forlater Trigger, er det samtidig med at byrået er tilbake øverst på pallen som Årets PR-byrå her hjemme og som et av de aller sterkeste PR byråene i Europa. På vegne av alle og ikke minst meg selv vil jeg takke dere for all innsatsen dere har lagt ned i Triggerdrakta. En drakt dere virkelig har blødd for.

Det er trist å se dere gå, men vi vet at vi sees igjen.

Vi lar Tonia avslutte med disse fine ordene:
– Nå forlater jeg redet, og flytter på mange måter hjemmefra for første gang. I Trigger har jeg blitt 10 år eldre, 10 år klokere og 10 år rikere.

Vi sees!