Lanserer VM i fornybar energi

Trigger Oslo og Energi Norge fikk Ada Hegerberg med på laget

25.11.2020

Fornybarnæringen i Norge mener klimaomstillingen går for sakte, og lanserer i disse dager «VM i fornybar energi». I front for mesterskapet står verdens beste kvinnelige fotballspiller, Ada Hegerberg, som ønsker å bidra i kampen for en mer bærekraftig fremtid.

– Vi har som mål at Norge skal bli verdens første samfunn som kun går på fornybar energi. Foreløpig er vi bare halvveis, og derfor trenger vi hjelp fra hele befolkningen. Vi tror vi har funnet et langsiktig og spennende kommunikasjonskonsept der vi vil bygge et landslag med alle heltene som jobber for en fornybar fremtid, sier Christina Søgård, kommunikasjons-direktør i Energi Norge.

Please accept cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Sterkt engasjert frontfigur

Kampanjen skal først og fremst mobilisere folk flest og næringslivet til å bidra i mesterskapet, og til å heie frem nye løsninger for elektrifisering av samfunnet. Det er i kampanjefilmen at Ada Hegerberg står frem som hovedmotivator for den viktige kampen hun håper at alle vil bidra i.

– Jeg har alltid vært fascinert av hvordan vi bruker fjellene og fossene våre til å skape grønn og fornybar energi, og hvordan dette har bidratt til utvikling over hele landet. En bærekraftig fremtid er vår generasjons viktigste mål, og jeg ønsker å være en del av dette laget. Energi Norges initiativ inspirerer oss til å konkurrere og kjempe på alle nivåer, og det er det jeg liker med denne kampanjen, sier Hegerberg.

En gjennomført kampanje

– Det er alltid gøy å kunne jobbe for kunder som har ambisiøse mål og liker å tenke stort. Energi Norge sin visjon om å gjøre Norge til verdens første fullelektriske samfunn har satt lista høyt for oss. Ved å lansere VM i fornybar energi inviterer vi verden til vår tids kanskje viktigste konkurranse. Vi bruker virkemidlene kjent fra idretten for å vekke konkurranseinstinktet og få folk med på laget – både i Norge og i utlandet, sier Magdalena Kamøy som er kreativt ansvarlig for kampanjen sammen med Hanna Sætre.

– Det er Oslo Assembly som har produsert kampanjefilmen sammen med oss. Med koronaen fikk vi litt ekstra utfordringer i selve produksjonen, men det løste de godt og vi er veldig fornøyd med resultatet, forteller Hanna. Det er Lars Tovik som har hatt regien og Jannecke Nordskog som er produsent.

– For oss i Oslo Assembly gir det enorm motivasjon å bidra i prosjekter som dytter verden i en bedre retning. Grå hår og bekymringsrynker kom først når vi skjønte at deler av innspillingen måtte gjøres i Frankrike, samtidig som både reiserestriksjoner og portforbud ble innført. Resultatet er at store deler av filmen er regissert over link fra Norge til Frankrike. God planlegging og utrettelige kollegaer i begge land gjorde det hele mulig, sier Lars Tovik.

Internasjonal konkurranse

– Norge løser ikke klimaproblemet alene. Vi trenger internasjonalt samarbeid og konkurranse. Derfor utfordrer vi resten av verden til å bli med i mesterskapet og vise frem sine beste spillere og løsninger, sier Søgård. Ifølge en fersk utgave av Energi Norge-rapporten Fornybarometeret, kommer 51 prosent av energibruken i Norge fra fornybare kilder. Nå jobbes det også med å samle inn tilsvarende tall for andre land, slik at mesterskapet får en slags «FIFA-ranking» for fornybar energi.

– Vi vil utfordre hele befolkningen til å være med på landslaget. Det kan de blant annet gjøre ved å gjennomføre en uhøytidelig test på om man er klar for landslaget, og få tips for en mer klimavennlig hverdag. Vi vil også løfte frem historier om hvordan folk og bedrifter bidrar i veien mot VM, sier Søgård.