PR-talenter:
Vil jobbe for grønnere kommunikasjon

PR-talenter får sjansen i Trigger:
Vil jobbe for grønnere kommunikasjon

06.03.2020

PR-praktikantene Kine Paulsen Austerslått (21) og Nora Presttun Hindenes (21) i Trigger Oslo mener norske bedrifter må bli enda bedre til å fronte sine bærekraftige løsninger.

– Kommersielle og statlige aktører spiller en viktig rolle i utviklingen av grønne og bærekraftige løsninger, og vi skulle ønske at flere turte virkelig å rope ut og skryte mer av det viktige arbeidet de gjør, sier Kine Paulsen Austerslått (21).

– Og den jobben med å løfte frem norske bedrifters arbeid for en grønnere planet ønsker vi å være med på å formidle, legger Nora Presttun Hindenes (21) til.

De studerer PR, kommunikasjon og media ved Høgskulen i Volda, og er praktikanter hos kommunikasjonsbyrået Trigger Oslo denne våren. Tidligere har de sammen jobbet med sosiale medier for en rekke festivaler, og som programledere i Volda Studentradio. Nå er de på vei ut i arbeidslivet, og kan fortelle at motivasjonen deres for å jobbe med kommunikasjon er mulighetene man får til å formidle budskap av betydning for samfunnet.

– Det å jobbe med kommunikasjon ser vi på som en viktig oppgave i dagens digitale verden, og ikke minst er det utrolig spennende å få dyp innsikt i flere bransjer, sier Hindenes.

– Bedriftene må kunne bevise at de faktisk handler i tråd med samfunnet og miljøet gjennom bevisste valg. Dersom de ikke klarer det, vil de risikere å sette seg selv i en posisjon som grønnvaskere, sier Austerslått.

Imponert av «The Green Rider»

I tillegg til å være student er Hindenes kommunikasjonsansvarlig for X2 Festivalen i Volda. Hun forteller at erfaringen hennes fra festivalbransjen fikk henne til å innse hvor avgjørende det er at festivaler tar sitt samfunnsansvar.

Da Trigger var med på å utvikle The Green Rider sammen med Fortum for en klimavennlig festivalbransje, fikk hun for alvor øynene opp for byrået og hvordan kommunikasjonsbransjen kan være med på å formidle viktige, grønne budskap på en kreativ måte.

– Jeg ble overbevist om å søke praksis hos Trigger da jeg både leste og hørte om The Green Rider. Kampanjen er et nydelig eksempel på hvordan man kan drive grønn kommunikasjon i en bransje hvor artistene har en enorm påvirkningskraft hos sine fans, sier Hindenes.

7000 følgere på YouTube

Kine Paulsen Austerslått har jobbet aktivt med sosiale medier og i studentavisen Peikestokken ved siden av studiene. Interessen for budskapsformidling og innholdsproduksjon oppstod da hun begynte å legge ut videoer på sin egen YouTube-kanal. Kanalen har 7000 følgere.

– Etter flere år som YouTuber har jeg lært verdien av kommunikasjon og formidlingen av gode budskap. Å få være med på å utvikle konsepter som kan ha stor betydning for folk er noe jeg har drømt om å jobbe med lenge. Trigger skaper kreative kommunikasjonskonsepter som jeg gleder meg til å se hvordan blir til, samtidig som jeg håper at noe av min erfaring også kan være til nytte, sier Austerslått.

Advarer mot grønnvasking

Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder i Trigger Oslo, sier praktikantene bidrar med viktige perspektiver inn i det daglige kommunikasjonsarbeidet til byrået.

– Kine og Nora er to PR-talenter som har et svært godt øye for «grønn kommunikasjon». De har vist seg verdifulle i kundearbeid allerede, og har kommet inn med perspektiver som vi kanskje ikke tenker på. Deres generasjon vil spille en ekstremt viktig rolle for å formidle budskap på en måte som treffer både yngre og eldre, og som oppfordrer til endring, sier Kristoffersen.

Austerslått og Hindenes understreker at det å bare mene at bærekraft er viktig, eller uttrykke at man bryr seg om miljøet av PR-hensyn, ikke vil løse noen problemer.

– Bedriftene må kunne bevise at de faktisk handler i tråd med samfunnet og miljøet gjennom bevisste valg. Dersom de ikke klarer det, vil de risikere å sette seg selv i en posisjon som grønnvaskere, sier Austerslått.