Teori og praksis

Stor forskjell på teori og praksis

28.02.2019

Sandra og Sunniva er denne vårens PR-studenter hos Trigger Oslo. Allerede etter kort tid har de gjort seg noen refleksjoner om livet i kommunikasjonsbransjen.

Sandra Helene Dvergastein (22), Strategi- og PR-student ved Høyskolen Kristiania og Sunniva Tønsberg Gaski (25), PR- og kommunikasjonsstudent fra Høgskulen i Volda, er opptatt av forskjellen på kunnskap og kompetanse. De mener deres respektive studiesteder i enda større grad kan legge til rette for arbeidshverdagen som møter praktikantene.

– Kanskje er det større forskjell mellom utdanning og yrkesutøvelse enn det studiestedene våre egentlig vet om?, spør de to.

Sandra Helene Dvergastein er nå i sin tredje uke som praktikant hos Trigger Oslo. Hun synes det er spesielt spennende å oppleve den faktiske forskjellen mellom problemstillinger fra skolebenken og tilsvarende problemstillinger på praksisplassen.

– Å se hvordan Trigger og deres kunder brenner for eksempelvis bærekraft er interessant. Når spørsmålene ikke bare handler om teori, men praktiske og etiske problemstillinger i kundenes hverdag, blir det lettere å se helheten i det man jobber med og ønsker å oppnå, sier Dvergastein.

Case-oppgaver ikke i nærheten

Hun opplever selv at Høyskolen Kristiania egentlig klarer å skape en praksisnær utdanning for kommunikasjonsstudentene, men forteller at det etter få dager gikk opp for henne at de fortsatt kan jobbe med å legge til rette for hverdagen studentene møter ute hos bedriftene.

– Som tidligere praksisstudenter har sagt før meg – praksis er gull verdt. Selv den mest realistiske case-oppgaven er ikke i nærheten av å måle seg med en praksisperiode, sier studenten som inntil nylig var leder for Studentsamfunnet ved Westerdals og deretter Studentunionen ved Høyskolen Kristiania.

Dvergastein får støtte av sin studentkollega i Trigger, Sunniva Tønsberg Gaski. Hun går tredje året PR- og kommunikasjonslinjen på Høgskolen i Volda.

– Selv om kunnskapen fra skolebenken og det praktiske arbeidslivet er ment å speile hverandre, så er det bemerkelsesverdig hvor stor forskjellen likevel er, sier Gaski.

Hun innrømmer at det hun har lært om produksjon av tekst og andre typiske leveranser for en kommunikasjonsrådgiver blir noe helt annet når man er ute i jobb.

– Det er veldig mange flere, og andre ting, å ta hensyn til enn det vi leverer på skolen. For eksempel skal de etiske retningslinjene i faget og verdiene til både byrået og kunden ivaretas. Læringskurven er bratt, men slik praksis er helt essensielt for at vi skal tilpasse oss jobbhverdagen vi skal ut i på fulltid om ikke så lenge, sier Gaski.

Praktikantene Sandra Helene Dvergastein og Sunniva Tønsberg Gaski skal være i Trigger frem til april.