Wastelayer – åpenhet om bærekraft

Åpenhet om bærekraft

I stedet for å skryte av sin nye bærekraftkolleksjon, Wastelayer, bestemte Kari Traa seg for å være dønn ærlige om hvor vanskelig det egentlig er å få til grønn omstilling. Det ga resultater.

Oppgaven og innsikten

Sportsmerket, som eies av Active Brands, hadde i utgangspunktet tenkt til å lage en kampanje om hvordan den nye og innovative kolleksjonen, som består av resirkulert materiale og avkapp fra tidligere produksjon, ble laget. Men etter å ha diskutert konseptet med Trigger ble løsningen en helt annen.

Retailbransjen kan ikke sitte på hver sin tue om de skal få til et grønt skifte. De blir nødt til å ta tak i de store, strukturelle hindringene, og finne varige løsninger på tvers av merkevarene.

Løsningen

Med Kari Traa selv i spissen ba vi derfor konkurrentene om å dele sine bærekrafts-hemmeligheter, i en film laget av One Big Happy Family.

Et par dager etter publisering hadde Kari Traa fått over 600 kommentarer fra engasjerte forbrukere på sosiale medier, og både innspill og spørsmål rant inn til nettsiden for initiativet. Flere konkurrenter, deriblant Devold, Bergans, Swix, Ulvang og Helly Hansen, applauderte initiativet og tok kontakt for å samarbeide tettere om å finne gode løsninger. 16. februar inviterte Kari Traa derfor de interesserte aktørene til et digitalt møte for å diskutere veien videre. Over 30 deltakere, fra blant andre Stormberg, Pierre Robert, Devold, We Are Fit, Bergans, Dale of Norway, Helly Hansen, Snow Roller, Swix, Ulvang og Woolland, var med i møtet i tillegg til Active Brands egne merker.

Motebransjen har etablert gode samarbeidsmodeller for bærekraft, men dette var første gang sportsbransjen samles på denne måten og diskuterer sine spesifikke utfordringer.

Resultatene

Salget av kolleksjonen havnet på hele 66 prosent over inntektsmålet, og vi oppnådde 20,5 millioner visninger av filmen om Wastelayer. Halvparten av nye ansatte sier at de ønsket å jobbe i Kari Traa på grunn av kampanjen. En bransjeklynge med Kari Traa i spissen er nå etablert og arbeidet fortsetter.