Wastelayer – åpenhet om bærekraft
Åpenhet om bærekraft
I stedet for å skryte av sin nye bærekraftkolleksjon, Wastelayer, bestemte Kari Traa seg for å være dønn ærlige om hvor vanskelig det egentlig er å få til grønn omstilling. Det ga resultater.
Oppgaven og innsikten
Sportsmerket, som eies av Active Brands, hadde i utgangspunktet tenkt til å lage en kampanje om hvordan den nye og innovative kolleksjonen, som består av resirkulert materiale og avkapp fra tidligere produksjon, ble laget. Men etter å ha diskutert konseptet med Trigger ble løsningen en helt annen.
Retailbransjen kan ikke sitte på hver sin tue om de skal få til et grønt skifte. De blir nødt til å ta tak i de store, strukturelle hindringene, og finne varige løsninger på tvers av merkevarene.
![](https://trigger-web.imgix.net/9x16-karitraa.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=c41847619cfddf7a585add3084d31b66 400w, https://trigger-web.imgix.net/9x16-karitraa.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=d7680fa01cfa1fbe1f7c585499510fcc 600w, https://trigger-web.imgix.net/9x16-karitraa.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=0aa783edd1ec9285d60263f4228703b7 800w, https://trigger-web.imgix.net/9x16-karitraa.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=31e8c4630ae9ed0a8165d9eb3811438d 1000w, https://trigger-web.imgix.net/9x16-karitraa.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=39788aef6209a09b10ecafde4bd6f72a 1200w, https://trigger-web.imgix.net/9x16-karitraa.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=4b7ded5a53d880c4d6c54999354387bd 1400w, https://trigger-web.imgix.net/9x16-karitraa.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=1e1f0aefc2f2125c8fd3e9ce11255d62 1600w, https://trigger-web.imgix.net/9x16-karitraa.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=2bb3ae308a2cc63fb52e9d4ca78179b9 1800w, https://trigger-web.imgix.net/9x16-karitraa.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=434184dede088738474f128c6a697802 2000w)
Løsningen
Med Kari Traa selv i spissen ba vi derfor konkurrentene om å dele sine bærekrafts-hemmeligheter, i en film laget av One Big Happy Family.
Et par dager etter publisering hadde Kari Traa fått over 600 kommentarer fra engasjerte forbrukere på sosiale medier, og både innspill og spørsmål rant inn til nettsiden for initiativet. Flere konkurrenter, deriblant Devold, Bergans, Swix, Ulvang og Helly Hansen, applauderte initiativet og tok kontakt for å samarbeide tettere om å finne gode løsninger. 16. februar inviterte Kari Traa derfor de interesserte aktørene til et digitalt møte for å diskutere veien videre. Over 30 deltakere, fra blant andre Stormberg, Pierre Robert, Devold, We Are Fit, Bergans, Dale of Norway, Helly Hansen, Snow Roller, Swix, Ulvang og Woolland, var med i møtet i tillegg til Active Brands egne merker.
Motebransjen har etablert gode samarbeidsmodeller for bærekraft, men dette var første gang sportsbransjen samles på denne måten og diskuterer sine spesifikke utfordringer.
Resultatene
Salget av kolleksjonen havnet på hele 66 prosent over inntektsmålet, og vi oppnådde 20,5 millioner visninger av filmen om Wastelayer. Halvparten av nye ansatte sier at de ønsket å jobbe i Kari Traa på grunn av kampanjen. En bransjeklynge med Kari Traa i spissen er nå etablert og arbeidet fortsetter.