Topp 13.000 grunner til å besøke Nord-Norge

Verdens lengste reiseanmeldelse

Hvordan få nordmenn til å reise nordover i sitt eget land? Ved å lytte til de som kjenner og elsker Nord-Norge mest - nemlig utenlandske turister. Vi samlet hele 13.000 kommentarer postet av entusiastiske besøkende på sosiale medier, og fikk Truls Svendsen til å lese dem høyt.

Oppgaven og innsikten

De fleste nordmenn har aldri opplevd hvor fantastisk den nordligste delen av Norge er. Hvorfor? Fordi avstanden er så stor at vi heller reiser til varmere steder som Spania, Italia og Hellas. Da pandemien forhindret internasjonale turister i å besøke oss trengte vi å få nordmenn til å reise nordover i stedet. Hvordan kunne vi bidra til at nordmenn fikk øynene opp for det resten av verden allerede ser så tydelig?

Please accept Vimeo cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Løsningen

Turister som har besøkt Norge roser landet vårt opp i skyene på sosiale medier. De har prøvd alle restaurantene, sett alle severdighetene, prøvd alle aktivitetene vi har å tilby - og de elsker det! Vi innså at hver kommentar de la igjen kunne brukes til å motivere nordmenn til å oppleve sitt eget land.

Vi begynte å samle inn kommentarer fra sosiale medier. Mange kommentarer. Veldig, veldig mange kommentarer. 13.000 stykker for å være nøyaktig. Så spurte vi Truls Svendsen, den morsomste fyren fra Nord-Norge, om å lese dem alle høyt - i én omgang. Det resulterte i det som må være tidenes lengste reiseanmeldelse. Vi kalte det «Topp 13.000 grunner til å besøke Nord-Norge».

Reiseanmeldelsen med 13.000 kommentarer tok sju timer å filme og ble publisert i sin helhet på YouTube - og bryter dermed alle regler og rekorder for formatet. Høydepunkter ble klippet ned og tilpasset sosiale medier, brukt i annonser og som innholdsposter.

Vi brukte til og med spesifikke kommentarer for å målrette mot mennesker med forskjellige interesser innad i målgruppen vår. Alle 13.000 kommentarer ble publisert på Visitnorway.com som en ekstrem langlesningsartikkel. I tillegg kunne du følge med mens Truls leste alle kommentarene live i et offentlig FB-arrangement.

Resultatene

Vi nådde 72% av målgruppen vår med innhold fra denne rekordlange reiseanmeldelsen. Og selv om bare de aller mest entusiastiske så hele klippet på syv timer, fulgte folk i gjennomsnitt med i drøye ni minutter. Nå kan vi ikke si sikkert hvor mange av seerne våre som bestemte seg for å reise, men vi vet at Nord-Norge fikk 33% flere norske besøkende (sammenlignet med juni 2020). Vi tror at 13.000 overbevisende grunner til å reise sannsynligvis hadde noe med det å gjøre.