The Green Rider
The Green Rider – artistenes grønne krav
Hvordan få festivaler og konserter til å bli grønnere og mer bærekraftig? Du lar artistene stille kravene.
![](https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-20-10.47.51.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=113&q=90&w=200&s=b40a34a3646378a3ba8bbf17232173c9 200w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-20-10.47.51.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=226&q=90&w=400&s=90265bd5b6fc3ba3527991d42f650577 400w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-20-10.47.51.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=339&q=90&w=600&s=6aa99350ae687adf013b34c5197a36b8 600w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-20-10.47.51.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&q=90&w=800&s=f0e1d05b539b8bc67985020ece6be68c 800w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-20-10.47.51.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&q=90&w=1000&s=7a49f764f8e06a54c139927d258f1839 1000w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-20-10.47.51.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=678&q=90&w=1200&s=cdee82c6ccfb8270cc76f48057cbf013 1200w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-20-10.47.51.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=791&q=90&w=1400&s=41bfc9ab8a1c8236fa2b5f9d794f512a 1400w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-20-10.47.51.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=904&q=90&w=1600&s=a282d0a7b02a95c99ed6ea03e4383d18 1600w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-20-10.47.51.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1017&q=90&w=1800&s=58af179973d8d1fcc893981b1a514851 1800w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-20-10.47.51.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1130&q=90&w=2000&s=700e90715c1ae77be073b7e505ce9488 2000w)
Bakgrunn
Det er få steder i løpet av en sommer hvor det blir kastet så mye plast og mat, brukt så mye strøm fra ikke-fornybare energikilder, og servert så mye kjøtt som på en musikkfestival. Derfor ble det naturlig for energiselskapet Fortum, da de ble en av hovedsponsorene til Øyafestivalen, å jobbe mot å gjøre Øya og andre festivaler, enda grønnere. Men for å gjøre store, grønne endringer i en bransje som nærmest har stått på stedet hvil i flere tiår, ønsket Fortum å henvende seg til artistene selv – og ikke bare til publikum. Derfor utviklet vi et grønt konsept som skulle treffe både artister, arrangører og fans slik at innflytelsen skulle bli størst mulig, og miljøavtrykket minst mulig.
Løsning
«Alle» artister har en rider – en liste over spesifikke krav de stiller til arrangøren av en festival eller konsert, som for eksempel mat og drikke backstage. Mange artister er miljøbevisste, men de sliter med å formulere dette gjennom et klart og tydelig budskap som faktisk når fansen, og som har en direkte innvirkning på miljøet der de spiller. Med andre ord – rideren var den perfekte kanalen for å få artistene til påvirke arrangører i en grønn retning.
I løpet av bare noen få dager hadde kampanjen fått stor oppslutning.
Vi utviklet derfor «The Green Rider», en rider hvor artistene stiller grønne krav til arrangøren. Rideren består av fem punkter, og dekker de største miljøutfordringene knyttet til det å arrangere festivaler, men også konserter:
- Redusere bruken av fossilt brennstoff
- Servere mindre kjøtt
- Unngå engangsplastikk
- Bruke transport med lave utslipp
- Begrense og resirkulere avfallet
For å skape oppmerksomhet rundt «The Green Rider» var en av de viktigste jobbene å få med seg artister som ønsket å være med å fronte dette. Dette viste seg å være en enkel oppgave da to av Norges største artister – Sigrid og Unge Ferrari – takket ja på flekken.
Hele rideren med utfyllende informasjon om hvert punkt kan leses på The Green Rider sin hjemmeside.
Resultater
Både Sigrid og Unge Ferrari la ut sin en egen oppfordringsvideo på sine respektive sosiale medier-kontoer, slik at de kunne inspirere både sine artist-kolleger og fans til å signere rideren. I løpet av bare noen få dager hadde kampanjen fått en stor oppslutning, med hundrevis av underskrifter fra fans, i tillegg til en rekke artister som sluttet seg opp rundt kampanjen.
Billboard, et av verdens største musikkmedier, plukket opp saken og laget en omfattende artikkel om rideren – det samme gjorde blant annet norske TV2, Dagbladet, og en rekke norske bransjemedier. I tillegg ble det vist en reportasje på NRK Dagsrevyen rundt Tommy Tees valg om å bli med på rideren for å ta grønnere og sunnere valg.
Dette er starten på et langsiktig arbeid for grønn endring i musikkbransjen.