The Green Rider

The Green Rider – artistenes grønne krav

Hvordan få festivaler og konserter til å bli grønnere og mer bærekraftig? Du lar artistene stille kravene.

Please accept cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/
The Green Rider casefilm

Bakgrunn

Det er få steder i løpet av en sommer hvor det blir kastet så mye plast og mat, brukt så mye strøm fra ikke-fornybare energikilder, og servert så mye kjøtt som på en musikkfestival. Derfor ble det naturlig for energiselskapet Fortum, da de ble en av hovedsponsorene til Øyafestivalen, å jobbe mot å gjøre Øya og andre festivaler, enda grønnere. Men for å gjøre store, grønne endringer i en bransje som nærmest har stått på stedet hvil i flere tiår, ønsket Fortum å henvende seg til artistene selv – og ikke bare til publikum. Derfor utviklet vi et grønt konsept som skulle treffe både artister, arrangører og fans slik at innflytelsen skulle bli størst mulig, og miljøavtrykket minst mulig.

Løsning

«Alle» artister har en rider – en liste over spesifikke krav de stiller til arrangøren av en festival eller konsert, som for eksempel mat og drikke backstage. Mange artister er miljøbevisste, men de sliter med å formulere dette gjennom et klart og tydelig budskap som faktisk når fansen, og som har en direkte innvirkning på miljøet der de spiller. Med andre ord – rideren var den perfekte kanalen for å få artistene til påvirke arrangører i en grønn retning.

I løpet av bare noen få dager hadde kampanjen fått stor oppslutning.

Vi utviklet derfor «The Green Rider», en rider hvor artistene stiller grønne krav til arrangøren. Rideren består av fem punkter, og dekker de største miljøutfordringene knyttet til det å arrangere festivaler, men også konserter:

  1. Redusere bruken av fossilt brennstoff
  2. Servere mindre kjøtt
  3. Unngå engangsplastikk
  4. Bruke transport med lave utslipp
  5. Begrense og resirkulere avfallet

For å skape oppmerksomhet rundt «The Green Rider» var en av de viktigste jobbene å få med seg artister som ønsket å være med å fronte dette. Dette viste seg å være en enkel oppgave da to av Norges største artister – Sigrid og Unge Ferrari – takket ja på flekken.

Hele rideren med utfyllende informasjon om hvert punkt kan leses på The Green Rider sin hjemmeside.

Resultater

Både Sigrid og Unge Ferrari la ut sin en egen oppfordringsvideo på sine respektive sosiale medier-kontoer, slik at de kunne inspirere både sine artist-kolleger og fans til å signere rideren. I løpet av bare noen få dager hadde kampanjen fått en stor oppslutning, med hundrevis av underskrifter fra fans, i tillegg til en rekke artister som sluttet seg opp rundt kampanjen.

Billboard, et av verdens største musikkmedier, plukket opp saken og laget en omfattende artikkel om rideren – det samme gjorde blant annet norske TV2, Dagbladet, og en rekke norske bransjemedier. I tillegg ble det vist en reportasje på NRK Dagsrevyen rundt Tommy Tees valg om å bli med på rideren for å ta grønnere og sunnere valg.

Dette er starten på et langsiktig arbeid for grønn endring i musikkbransjen.