Taking on Norway
Ti utfordringer på ti steder
I «Taking on Norway» ble én mann utfordret til å komme seg ut av komfortsonen. Visit Noway ga ham ti ulike utfordringer som bare kunne oppleves og utforskes på Norges hjemmebane. Det ble til en YouTube-serie på ti episoder, som med tre millioner visninger inspirerte reisende fra hele verden til ikke bare å besøke, men også utforske Norge på en mer autentisk og bærekraftig måte.
![](https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F-x2qvFdzEqo%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=113&imgixProfile=proxy&q=90&w=200&s=e1b7913dc1021c4562121f6b691e3c99 200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F-x2qvFdzEqo%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=226&imgixProfile=proxy&q=90&w=400&s=71284e5cd3d180be0665fda4d3a1600f 400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F-x2qvFdzEqo%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=339&imgixProfile=proxy&q=90&w=600&s=e059f65f037899500ea6cffc885fd440 600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F-x2qvFdzEqo%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&imgixProfile=proxy&q=90&w=800&s=b681c65a679eb04a19d45c3eafeeea70 800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F-x2qvFdzEqo%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&imgixProfile=proxy&q=90&w=1000&s=b130afcc803c0d818b7e27d282614ca6 1000w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F-x2qvFdzEqo%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=678&imgixProfile=proxy&q=90&w=1200&s=2aa62e8d522139736d5d443a16c6e510 1200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F-x2qvFdzEqo%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=791&imgixProfile=proxy&q=90&w=1400&s=1f21310dbd88be5145d01306f44d868d 1400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F-x2qvFdzEqo%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=904&imgixProfile=proxy&q=90&w=1600&s=0299bb2cd05ce042a06b9dc21752256d 1600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F-x2qvFdzEqo%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1017&imgixProfile=proxy&q=90&w=1800&s=bb766c6cc4bb9e3507464fb05949a99a 1800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2F-x2qvFdzEqo%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1130&imgixProfile=proxy&q=90&w=2000&s=27ae6fcfb28cf5bf2957436fff749b97 2000w)
Oppgave og innsikt
Mye reiseinspirasjon består av flott landskap, god mat og vakker utsikt. Visit Norway er imidlertid opptatt av ansvarlig reisevirksomhet og vil derfor inspirere til tryggere, mer bærekraftige og fornuftige måter å reise på.
I tillegg ville Visit Norway bruke YouTube som kanal for å inspirere reisende fra hele verden til å besøke Norge, bli her lenger og oppleve mer, ved å bruke historiefortelling som representerte hele landet gjennom alle årstidene.
Målet var å gjøre Visit Norways YouTube-kanal til foretrukket kilde til reiseinformasjon.
Gjennomføring
Visit Norway utfordret én mann til å «take on the nation». Med ti ulike utfordringer på ti ulike destinasjoner inspirerte YouTube-serien reisende fra hele verden med innhold som viste frem mye av det vårt lille land har å tilby turister.
Taking on Norway ble raskt det mest populære innholdet på Visit Norways YouTube-kanal noensinne, og fikk flere abonnenter enn noe annet innhold har fått før.
Publikum fikk være med seriens hovedperson, Jendrik, mens han utforsket noen av de mest unike aktivitetene Norge har å by på. Før hver utfordring møtte han lokale eksperter som introduserte og forberedte ham til den kommende oppgaven.
Med en ny utfordring på et nytt sted i hver episode, fikk serien vist frem den store variasjonen i både natur, årstider, kultur og mennesker, som Norge har å by på.
Ved å få Jendrik ut av komfortsonen og la ham prøve helt nye ting ble innholdet både engasjerende og ekte, og det tok ikke lang tid før Jendrik hadde fans over hele verden.
![](https://trigger-web.imgix.net/takingonnorway2.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=6b6bc89c43340c1cbf2b019c127bc174 400w, https://trigger-web.imgix.net/takingonnorway2.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=fc77ed22795e1e183f10351607bdc232 600w, https://trigger-web.imgix.net/takingonnorway2.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=db3450ee0b087e0d8df2b50d74b674ac 800w, https://trigger-web.imgix.net/takingonnorway2.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=a295d94824f3494d5af6527d11b8bfda 1000w, https://trigger-web.imgix.net/takingonnorway2.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=f4336d9cab739a3a92945f07075e2da2 1200w, https://trigger-web.imgix.net/takingonnorway2.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=128d5377e71a3a41f6044c25119b93a5 1400w, https://trigger-web.imgix.net/takingonnorway2.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=985be4aa75c7294774d1c52ba0131d44 1600w, https://trigger-web.imgix.net/takingonnorway2.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=4350b352f0871389256a54c71acad91d 1800w, https://trigger-web.imgix.net/takingonnorway2.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=946304f50c5e84e3571aacfc7004f683 2000w)
Resultater
- Tre millioner trueviews.
- Rekordhøy trueviews-rate for Visit Noway på YouTube
- Gjennomsnittlig seertid på mer enn fem minutter.
- 16,5 millioner minutter sett.
- 25 prosent økning i antall abonnenter sammenlignet med året før.
- Mest suksessrike serien på kanalen noensinne – nådde og overgikk målene som var satt.