Slipp barna fri

Når man som forelder skal velge hvor man legger sommerferien, er det naturlig å tenke på hvor det er enkelt og trygt å ha med seg barn. Da faller det seg ikke helt naturlig å velge en aktivitetsbasert tur til innlandet i Norge. Likevel – om enn litt kontraintuitivt – er det kanskje det beste valget man kan ta for barnet. Med den logikken klarte vi å overbevise barnefamilier om å droppe solseng til fordel for skog.

Utfordring

Visit Norway ønsket å vise barnefamilier at Norge er et jevngodt feriealternativ til steder med strand og bamseklubb. I stedet for parasolldrinker og buffet, ønsket de at familier skulle forsyne seg av alle de flotte aktivitetene den norske naturen kan by på. Men hvordan selger man en lunefull norsk sommer med sykling, kanopadling og hesteridning til mennesker som helst vil ligge på en solseng?

Dagens barn tilbringer halvparten så mye tid i naturen som deres foreldre gjorde. Faktisk har foreldres panikk rundt dette og konsekvensene det har for barn blitt så store at tilstanden har fått et navn. Naturunderskudd er et problem fordi barn bruker lek i naturen til å utvikle seg og til å lære. Lek utvikler nemlig kognitive, kreative og sosiale evner i barn, og når denne leken skjer utendørs er effekten av den mangedoblet.

Det er som om barn er skapt for å leke fritt utendørs, heller enn å – bokstavelig talt – gå på veggen hjemme.

Løsning

Løsningen var like enkel som naturlig: Vi slapp seks barn løs i naturen, og dokumenterte dem på avstand. Etter en dag med fri lek, utfordringer og læring for barna, satt vi igjen med en naturdokumentar av menneskebarnet i sine naturlige omgivelser.

Filmen fungerte som en motiverende påminnelse om verdien utelek har for barn og som en bekreftende trygghet på at man ikke trenger å være så forsiktige med dem. I tillegg til dokumentaren bestod kampanjen av flere kortfilmer med salgbare aktiviteter i Norge, der vi linket fakta om verdien av utendørs lek til aktivitetene Visit Norway ville selge.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Resultat

I skrivende stund vet vi enda ikke hvordan det har gått med besøkstallene til Norge, men det vi vet er at kampanjen – som nådde ut til 6.5 millioner mennesker – tydelig har vekket positive reaksjoner. Over 128 000 foreldre har trykket seg videre til kampanjesiden, likt delt og kommentert. Ikke minst har 1.5 millioner ønsket å virkelig ta inn over seg innholdet – det vil si at 23% har sett minst 15 sekunder.

Mens vi venter på de endelige resultatene, kan vi fryde oss over artikkelen i Lonely Planet som sier «If you were going to design a child- or family friendly destination for travelers, it would look something like Norway».