Relansering: Sitting Original

Når Diplom-Is henter frem klassikere fra arkivet, vekker det et enormt engasjement fra iselskere landet rundt. Denne gangen ble også mediene med på å fortelle historien om «Sitting Original».

Bakgrunn

Diplom-Is har alltid lyttet til kundene, og året 2023 er intet unntak. Med relanseringen av Sitting Original og nyhetsslippet 2023 viser iskremprodusenten sin tro på å lytte til hva kunden ønsker.

Engasjementet rundt de klassiske iskremene har engasjert iselskere over hele landet, og omtalen og etterspørselen har kommet fra alle landets kroker. Etter relanseringen av Kræsj-Pink er det lite som har kunnet måle seg – til nå.

«Hent frem klassikeren» har blitt et kjent og kjært konsept som Diplom-Is og Pol har opparbeidet gjennom fire år. Engasjementet som dras gjennom sosiale medier, utendørsarrangementer og teasere har lagt et solid fundament for et aktivt arbeid med redaksjonell dekning.

Gjennomføring

I samarbeid med Pol, Starcom og Trigger, har Diplom-Is satt iskrem enda tydeligere på kartet med sin relansering av Sitting Original og nyhetsslippet 2023. Historisk har iskrem hatt stor etterspørsel blant norske forbrukere, og på kort tid eksploderte det i sosiale medier. Gjennom kampanjearbeidet med Pol og Starcom, har Diplom-Is generert mer enn 350 000 likes og kommentarer som viser det enorme is-engasjementet Norge har.

Diplom-Is satset større enn de har gjort tidligere, og har arbeidet proaktivt med redaksjonell omtale – for et kommersielt produkt. Med lokale forankringer, kjære historier, det enorme engasjementet og innsikten i bunn har Sitting Original og nyhetsslippet blitt omtalt i både de største og de minste mediene Norge har å by på.

Resultater

Historien om relanseringen av Sitting Original har blitt fortalt av regionale og lokale medier over hele landet, som resulterte i et enormt salg av den gamle klassikeren og tomme lager for Diplom-Is.

Sitting Original solgte 60 prosent mer enn fjorårets relanserte is, Kjempe Yes, og hele 70 prosent mer enn Drillo-isen fra 2021. Til sammen har den gamle klassikeren sprengt alle estimater, og solgt 75 prosent mer enn antatt før relansering. Hver 5. nordmann har smakt Sitting Original, og hele 10,000 tuttifrutti-ispinner ryker ut av butikkene hver eneste dag.

Nyhetsslippet og Sitting Original mottok bred dekning. TV2 besøkte produksjonen til Diplom-Is, og nasjonale medier som VG, Dagbladet og Nettavisen har skrevet artikler om den etterlengtede Sitting Original. I tillegg har lokalaviser landet over fortalt iskrem-historier, hvor flere kiosker og butikker har fremhevet hvor raskt ispinnen har blitt revet bort fra butikkene.

Samspillet med det kreative konseptet «Hent frem klassikeren», og betalte- og fortjente medier har til sammen skapt nye resultater og Diplom-Is har tatt iskrem til nye høyder.