Min samling

Hvordan opplever du kunst? Vi inviterte en håndfull mennesker inn i det nye Nasjonalmuseet før åpning, for å se samlingen vi alle eier gjennom deres øyne. Bli med når alt fra verdensmestere i Fortnite til folkekjære musikere finner sine favorittverk i den store samlingen.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Oppgaven

Nasjonalmuseets visjon er å gjøre kunst tilgjengelig for alle. Men da selve museet ligger i Oslo, er det ikke alle som har mulighet til å besøke det som er Nord-Europas største kunstsamling. Vår oppgave var derfor å gjøre samlingen både relevant og tilgjengelig for hele den norske befolkning, og å bevise at samlingen tilhører deg – uavhengig av hvem du er eller hvor du bor.

Løsningen

Gjennom serien «Min samling» ga vi det norske folk muligheten til å oppleve Nasjonalmuseets samling gjennom øynene til velkjente profiler. Ved deres hjelp skapte vi en helhetlig innholdskampanje som nådde ut til hver eneste krok i landet og som engasjerte det norske folk, uavhengig av om de var kunstinteresserte eller ikke.

Profilene ble nøye utvalgt for å representere det norske folk. Vi samarbeidet med gamere, artister, idrettsutøvere, skuespillere og moteprofiler som alle kuraterte unike kunstopplevelser for målgruppen sin.

Hver profil ble invitert til en privat omvisning på Nasjonalmuseet før dørene åpnet. Besøket ble dokumentert gjennom en videoserie som igjen dannet grunnlaget for innholdskampanjen. Alle uttak ble tilpasset hvert sosiale medie, som bloopers på TikTok, story ads på Snapchat, karuseller og stories på Instagram, hele episoder på YouTube og teasere på Facebook og Instagram. På Nasjonalmuseets nettsider fikk hver profil sin landingsside med et lengre intervju i tekstform, samt video- og bildeinnhold. Disse ble spredt som native-plugger i en rekke nettaviser, med svært gode resultater.

Innholdet ble målrettet i ulike segmenter, slik at hovedvekten av eksponeringer besto av den profilen som passet best for de ulike målgruppene. Hver profil delte sin opplevelse og perspektiver, og bygget på den måten selvtillit hos målgruppen om at de også kan ha glede av å oppleve samlingen.

Resultater

Over 47.000 av verkene i samlingen er nå digitalisert. På den måten kunne både profilene og publikum kuratere sine egne, digitale utstillinger. Dette ble spredt i sosiale medier for å skape videre engasjement.

Pressen ble også oppmerksom på museumsbesøkene, og ga kampanjen riksdekkende oppmerksomhet. Dette skapte ytterligere interesse for innholdet.

I tillegg inngikk vi et samarbeid med Telenor og T-We for å gjøre kunsten tilgjengelig hjemme i de norske husstandene. Gjennom unike plasseringer hos TV-operatøren kunne nå alle norske stuer fungere som et kunstgalleri.

Det norske folk elsket innholdskampanjen, noe de viste gjennom engasjement og skryt i sosiale medier – og gjennom billettsalg til museet.

Sammenlagt oppnådde de ulike innholdselementene 23,5 millioner eksponeringer i kampanjeperioden. De betalte plasseringene oppnådde rekordlave priser for bade visninger og trafikk, I tillegg til høy view time og konverteringsrate. Dette beviser at publikum virkelig satte pris på innholdet vi hadde produsert for dem.