Mekonomen tolker bil

Mekonomen ville gjøre noe med skepsisen mange føler i møte med verkstedet. Gjennom kampanjen «Mekonomen tolker bil» snudde vi språkbarrieren til vår styrke og lot mekanikerne bevise at de faktisk forstår både bilen og kunden.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Bakgrunn

Mange bileiere gruer seg til verkstedsbesøk. De kan lite om bil, mangler språk for å forklare hva som er galt, og ender ofte med å føle seg dumme i møte med mekanikeren.

Det eneste de vet med sikkerhet, er at når bilen plutselig lager en merkelig lyd, betyr det trøbbel. Det knyter seg i magen – for man aner ikke hva det betyr, eller hva det vil koste.

For å få en dypere forståelse av kunden, testet vi målgruppen med avanserte nevromarkedsføringstester for å avdekke ubevisste preferanser. Resultatene viste at målgruppen oppfatter Mekonomen som et merke preget av mye støy. Når dette kombineres med kundens egen usikkerhet og mangel på tillit, utløser det irritasjon og en tendens til å unngå merket. Dette igjen gir en utrygg kundereise og har bidratt til et ufortjent rykte overfor en yrkesgruppe som egentlig er eksperter i sitt fag.

Dette ønsket Mekonomen å endre ved å ta en tydeligere posisjon og løfte frem sitt viktigste konkurransefortrinn: mekanikernes kompetanse. Gjennom ekte mennesker, mangfold og personlighet satte vi fagkunnskapen i førersetet – for å bygge tillit utad og stolthet internt.

Løsning

Etter å ha pratet med bileiere, verkstedsansatte og folk flest dukket et tydelig mønster opp: Når folk skal forklare bilproblemer, lager de lyder! De etterligner og imiterer rett og slett bilens ulyder, som «klunk-klunk» og «skrap-skrap», i et forsøk på å forklare mekanikere hva som er galt. Vi fant også denne sannheten i flere kommentarfelt på nett, hvor folk diskuterte bilproblemer med lydbeskrivelser.

Parallelt fortalte mekanikerne at de faktisk forstår disse ulydene. Evnen til å oversette «klunk-klunk» til en defekt støtdemper er en undervurdert ferdighet, og vi så en mulighet til å bygge bro mellom kunde og fagfolk.

Ideen var klokkeklar: Bilmekanikeren er bilens tolk. For å bevise det, satte vi fire helt vanlige Mekonomen-mekanikere på prøve: Kunne de forstå hva som var galt med en bil kun ved å lytte til ulyder og ekte kundebeskrivelser?

Resultatet ble et lytteeksperiment som både imponerte og underholdt, og våre mekanikere Aage, Atle, Emre og Vilde ble kampanjens frontfigurer og fikk skinne i lys av sin egen fagkompetanse.

Basert på de mest brukte kundebeskrivelsene – som «klunk-klunk», «skrap-skrap» og andre onomatopoetiske lyder – skapte vi et kampanjeunivers med et bilspråk folk faktisk snakker. Og som Mekonomen forstår.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/

Resultater

Kampanjen traff en nerve hos målgruppen og lytteeksprimentet har fått over 1 million visninger på Youtube. Tre av fire oppfattet hovedbudskapet – at Mekonomen forstår deg og bilen din – og hele 60 % av de yngste sa de fikk et mer positivt inntrykk av Mekonomen.

Radiospotene skapte enda høyere oppmerksomhet, særlig blant kvinner, og bidro til å forsterke kampanjens gjennomslag i bredden, og ikke minst nå bileierne når de er bak rattet.

Totalt ble Mekonomen oppfattet som mer troverdig, relevant og unik enn snittet i bransjen – og internt førte kampanjen til økt stolthet og synlighet for mekanikeryrket.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/
Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing a service provided by a third party external to https://www.trigger.no/