Limitless skies
Slik ble nattehimmelturisme en ting
Har du egentlig noen gang sett nattehimmelen? Lysforurensning blokkerer utsikten vår til universet. Ved å vise europeere hva de går glipp av, vekket vi lysten til å reise til Nord-Norge og oppleve ekte nattehimmel. For å gjøre det mulig å forestille seg hva det vil si, viste vi hvordan himmelen over deres egne hjembyer ville sett ut dersom den var uforstyrret av kunstig lys om natten. Slik ble nattehimmelturisme en ting.
Innsikt og oppgave
Millioner av europeere er uvitende om at de ikke ser den spektakulære himmelen de har over seg på grunn av forurensning fra lys. Norge er rikt på uberørt natur og kjent for sine vakre fjorder og fjell – og nå er til og med himmelen vår blitt en turistattraksjon det er verdt å reise hit for.
Fordi reisenæringen i Nord-Norge er helt avhengig av internasjonal turisme, måtte vi inspirere mennesker til å se nordlyset, og vi måtte skape en følelse av at det hastet da reisenæringen åpnet igjen.
Strategi og gjennomføring
Veldig få mennesker har reflektert over lysforurensning, men så snart de blir gjort oppmerksomme på det, vekker det lysten til å være ute og oppleve naturen. Kampanjen knytter nordlyset – som er langt av gårde – med nattehimmelen som er rett over oss uansett hvor vi er. Limitless skies er relevant både på et personlig og et mer overordnet plan ved å ta opp problemet med lysforurensning som fenomen.
Limitless skies består av flere filmer som viser innbyggere i London, Amsterdam og Berlin reagere på digitalt redigerte bilder av hvordan nattehimmelen egentlig ser ut over byen de bor i. De ble også vist nordlys og den nydelige nattehimmelen i Norge. For å øke relevansen produserte vi lokalt innhold til de åtte største markedene i Europa, med digitalt innhold for sosiale medier og en undersøkelse om europeeres forhold til nattehimmelen. Vi la også til et interaktivt element ved å relansere appen Norway Lights, med nordlysvarsel, som en del av kampanjen.
Resultater
- Med 37 millioner visninger nådde vi ut til mer enn 9,2 millioner mennesker. Engasjementet var høyt, med 7,2 millioner kvalitetsvideovisninger og 20.000 ukentlige brukere av appen med nordlysvarsel.
- Lokal reisenæring fikk tilbud om å bruke datasettet fra Limitless skies i egne kampanjer.
- Flybestillinger til Nord-Norge økte med 26 prosent sammenlignet med toppåret 2019 den påfølgende nordlyssesongen.
- Økningen i flybookinger (26 prosent opp fra det beste året) mer enn veide opp for kostnadene ved kampanjen.
Sist, men ikke minst, introduserte vi nattehimmelturisme som ny kategori.