IKEA Art Event 2019
"KEEP OFF"
Slik møtte vi målgruppen «unge og kreative» akkurat der de er – på deres premisser – for å lansere Art Event-kolleksjonen til IKEA.
![](https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.50.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=113&q=90&w=200&s=9da9170fca7239a663b756f338e4a128 200w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.50.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=226&q=90&w=400&s=6af5fa842600d403440a7513abebad05 400w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.50.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=339&q=90&w=600&s=e5b184a6fa9f6536cb115d25e1b4301b 600w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.50.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&q=90&w=800&s=5e654e4866023dd13d6a00003b1e77d3 800w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.50.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&q=90&w=1000&s=d68b325689efb873df34927f958677f1 1000w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.50.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=678&q=90&w=1200&s=4f4b4ccff6845a5bb9e3178835baa6fe 1200w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.50.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=791&q=90&w=1400&s=20bdde4046a412ed6d9c852d1ec24a87 1400w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.50.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=904&q=90&w=1600&s=d5be348b22950c6a2830308a86615f38 1600w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.50.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1017&q=90&w=1800&s=220f33829dc80737d0fb8c9b7afac313 1800w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.50.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1130&q=90&w=2000&s=d568c4b2d3067b321c5e3ffb4ed83e73 2000w)
Bakgrunn og innsikt
IKEA skulle lansere sin årlige Art Event-kolleksjon, som bestod av åtte tepper designet av kunstnere verden over. Med et begrenset antall tepper var målet å bruke lanseringen til å knytte relasjoner til en ung og kreativ målgruppe fremfor å selge flest mulig tepper.
Det å skulle engasjere og overraske en ung, kreativ målgruppe er en vanskelig oppgave i 2019. De største fansene av Virgil Abloh, en av designerne, hadde allerede fått med seg nyheten om teppe-lanseringen fra globalt hold. Derfor ble den største utfordringen vår å engasjere på et lokalt nivå her i Norge.
![](https://trigger-web.imgix.net/D58A7353.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=2bcf4037a1178c9f7615ba50f41a069a 400w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7353.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=05a53c4dcda56c2ac4c7bbd2f2b2e0ed 600w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7353.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=6395c1d4d4afe6f804f76b1ff0c814b8 800w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7353.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=ae40092533d0655f5ef2886a75b659f6 1000w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7353.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=6e29fa8d4f5d71d1739b261d232c5b2a 1200w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7353.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=fd427e459893df6b459b2fb99f19084e 1400w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7353.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=1d15266ee183af19639f1301de3d2c7d 1600w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7353.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=9a6fd26795bb4abe4ae2b7bb15313769 1800w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7353.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=1b7d3be046e5dead71b1d7f382a25f42 2000w)
![](https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.37.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=d87feeaedbcdd2e1e19db1c9cad1c476 400w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.37.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=dc469303bcdb6153640bb34cc117fd91 600w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.37.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=15fe5f5c14121de6c3afd0efc86227c8 800w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.37.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=86000bd2be2614821a0b543c3531db78 1000w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.37.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=93981f35d5bae1c8c1e34fb7e744c2d2 1200w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.37.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=2209a683d05055184707627497b7eb44 1400w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.37.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=819037cec11bae2f36a088b01e403c0b 1600w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.37.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=c27641a43313bd9d3b9619b7c50adaea 1800w, https://trigger-web.imgix.net/Skjermbilde-2019-09-12-10.37.23.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=75f95f59276b61e09f87dfc2f64fd868 2000w)
Gjennomføring – i tre deler
1. Innhold til sosiale medier laget av målgruppen selv
Dansegruppen The QuickStyle er det perfekte eksempelet på den nye generasjonen kunstnere. Sammen med vennene deres i VIMO fikk de frie tøyler til å produsere en video hvor de kunne kombinere sin kunst med kunsten i Art Event-kolleksjonen. Filmen ble delt i flere formater av alle involverte i ulike kanaler.
2. Å skape en «hype»
Virgil Abloh, designeren bak klesmerket «Off-White», skaper ofte en stor «hype» rundt kolleksjonene sine. Etterspørselen etter teppet han designet til Art Event var stor allerede før lansering. Vi inngikk et samarbeid med designbutikken YME, en norsk forhandler av «Off-White", som er kjent for å bruke sin «raffle-mekanisme» for å lansere produkter som kommer i begrenset opplag. Gjennom å bruke YME sine kanaler kunne vi snakke direkte til de vi ønsket å nå; unge, kreative sjeler med et hjerte for design.
3. Fysisk møteplass mellom IKEA og målgruppen
Lanseringen kulminerte i et fysisk «Art Event» i tredjeetasjen på YME hvor 70 inviterte fikk en sniktitt på kolleksjonen, delta på en egen raffle for teppet til Virgil Abloh, og møte IKEAs kreative leder og hjerne bak kolleksjonen – Henrik Most. Arrangementet ble holdt samtidig som den unge, norske kunstnerduoen BROSLO holdt utstilling i samme etasje, noe som skapte en helt unik setting for de åtte kunstverkene i Art Event-kolleksjonen.
Gjennom å bruke YME sine kanaler kunne vi snakke direkte til de vi ønsket å nå; unge, kreative sjeler med et hjerte for design.
![](https://trigger-web.imgix.net/D58A7309.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=c2e657a9bbb7bee2b7ab44c7b2a1e247 400w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7309.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=34d36cc754c7d4b8025e9af3b9d26f2d 600w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7309.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=da2ce8819419630b8b9d25174be3bc2e 800w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7309.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=6eb05fddd9c47d67f39ee9b99a52f29a 1000w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7309.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=2f98a080d18721f6a25f3d3ce7cf85ec 1200w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7309.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=d45c82624e89c8a7c33824981724739b 1400w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7309.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=252b377f7ab326d6f257af3675e95c97 1600w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7309.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=058354c8540cb99e053f324471db52ac 1800w, https://trigger-web.imgix.net/D58A7309.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=25f58d17ccb6d46617e048a8b51007bb 2000w)
![](https://trigger-web.imgix.net/Bilde-03.04.2019-21-13-59.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=4a7d1ab6167c494edba7aca91b9975e0 400w, https://trigger-web.imgix.net/Bilde-03.04.2019-21-13-59.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=02600ba6528bbb09312184cb45dc52d1 600w, https://trigger-web.imgix.net/Bilde-03.04.2019-21-13-59.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=f84bef7ac18d530cc3eb530fd6b756b1 800w, https://trigger-web.imgix.net/Bilde-03.04.2019-21-13-59.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=9aeb709ed77c822cdfc1370fdcc196fc 1000w, https://trigger-web.imgix.net/Bilde-03.04.2019-21-13-59.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=c093d0484dc56c7326fe1451634ccb26 1200w, https://trigger-web.imgix.net/Bilde-03.04.2019-21-13-59.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=9bbb457ac2369bf01f0d5d65be6ced05 1400w, https://trigger-web.imgix.net/Bilde-03.04.2019-21-13-59.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=a844b6090f55f8c2d883bc36272b4b72 1600w, https://trigger-web.imgix.net/Bilde-03.04.2019-21-13-59.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=adeb0d3d7fbf9bbaf46a24c0555dacf1 1800w, https://trigger-web.imgix.net/Bilde-03.04.2019-21-13-59.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=a12c8ccd93564775316380ec23526108 2000w)
Resultater
Kampanjefilmen produsert av de unge kunstnerne fikk over én million views, og 16.000 personer meldte seg på loddtrekningen om å få mulighet til å kjøpe ett av de tretti eksemplarene av det ene teppet. 11.000 fulgte med på livestreamen av Art Event. Det ble laget flere store pressesaker i medier som D2, A-Magasinet, Melk og Honning og Highsnobiety, og mange hundre egenproduserte stories ble delt på Instagram av kjernemålgruppen.