Nytt Magnet-gull til Trigger
I år stakk Trigger av med gull i kategorien «Årets studentkampanje» i Magnet Awards. Utdelingen løfter fram de beste av de beste innen employer branding, og arrangeres årlig av annonsørforeningen ANFO. Her anerkjennes arbeidsgivere som sammen med byråene sine jobber for å skape attraktive arbeidsplasser, både for eksisterende ansatte og de som kanskje blir det i fremtiden.
Årets studentkampanje
Trigger fikk utmerkelsen for sitt samarbeid med AF Gruppen og byrået Mvh. Gjennom kampanjen «Ta jobben min» ble karrieremulighetene man har som ingeniører løftet fram, og ingeniørstudenter fikk muligheten til å prøve seg i en stilling i AF Gruppen.
I et digitalt univers kunne studentene klikke seg rundt og utforske ti forskjellige AF-stillinger, få en oversikt over de vanligste arbeidsoppgavene for hver av dem, i tillegg til videre karrieremuligheter.
Til sammen registrerte ti prosent av alle norske ingeniørstudenter seg, og rundt 1.000 av dem testet en digital arbeidsdag i en AF-stilling. De 20 sterkeste kandidatene ble deretter invitert til å teste stillingen i en ukes praksis. I tillegg mottok de et studiestipend på 30 000 kroner hver og har fått være med på ulike faglige samlinger.
– Vi er veldig stolte av jobben vi har gjort for AF Gruppen. At den har engasjert ingeniørstudentene i såpass stor grad er en seier i seg selv. I tillegg er det selvfølgelig stas at «Ta jobben min» blir anerkjent med en Magnet-pris. Nå som vi etter fjoråret er på en «winning streak», gleder vi oss til å fortsette å utvikle oss innenfor employer branding, sier Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder i Trigger.
Treffsikkert tiltak
Det er ikke uten grunn at prosjektet gikk av med seieren, noe juryens begrunnelse for utmerkelsen illustrerer:
Gjennom et sterkt innsiktsdrevet arbeid har de tatt strategiske grep om det store spørsmålet studentene lurer på: «Hva skal jeg egentlig gjøre når jeg begynner å jobbe? Vinneren klarer å skape en nydelig kobling mellom konkurranseelementet og engasjement rundt reelle problemstillinger. Kreativt løst og en flott produksjon i sosiale medier. Dette treffer målgruppen på en prikk.
Rekrutteringsansvarlig i AF Gruppen, Annette Strøno, legger heller ikke noe imellom når hun oppsummerer kampanjen fra arbeidsgiversiden.
– Det er utrolig hyggelig å få denne anerkjennelsen for arbeidet vi gjør med å tiltrekke oss studenter og nyutdannede. Ekstra gøy er det også når vi ser at kampanjen har gitt god effekt. Hele 30 prosent av vinnerne har fått tilbud om sommerjobb eller fast ansettelse i etterkant av kampanjen. De øvrige vinnerne er enda tidlig i utdanningsløpet, men vi kommer til å følge opp dem også, forteller hun i en pressemelding.
Kampanjen skal fortsette å treffe ingeniørstudentene. Resultatene og engasjementet fra «Ta jobben min» har nemlig gitt mersmak, og til høsten setter AF Gruppen i gang med nok en runde. Da er ti nye AF-profiler klare for å vise fram jobben og arbeidshverdagen sin.