Kunsten å påvirke
Nevroinnsikt i markedsføring
Hver måned inviterer Trigger sine kunder, samarbeidspartnere og venner til faglig frokost. Denne måneden dykket vi ned i nevromarkedsføring og adferdspsykologi, hvor planner Babak Behrad snakket om hvordan hjerneforskning, psykologi og kunstig intelligens kan gjøre oss til mer treffsikre markedsførere. Her kan du lese Babaks tanker om temaet:
I løpet av mine 20 år i den kreative industrien har jeg både vært en del av og stått utenfor markedsføringsverdenen. Jeg har jobbet med rådgivning, start-ups, og etablert egne virksomheter og jeg tør påstå at noen av våre mest dynamiske, interessante, kreative hjerner fortsatt opererer i markedsføringsbransjen.
Samtidig står bransjen overfor vekstutfordringer. Med krympende budsjetter og økende avstand til styrerommene, må vi spørre: Hvorfor? Svaret er sammensatt, men et sentralt punkt er bransjens (kreativitetens) avhengighet av hypoteser og antagelser. I en moderne, datastyrt verden har kreativiteten ofte måttet vike for effektivitet. Denne utviklingen har bidratt til en oppfatning om at kreative bransjer er overfladiske. Det er imidlertid ikke mangel på dybde som er problemet, men heller en mangel på tilgang til kunnskap og data som kan underbygge våre hypoteser og kreative ideer.
![](https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2392__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=9c222792c49b744fa2cf3d5ae7ad906c 400w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2392__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=ec1f230c506c04668b3782a125cc59c0 600w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2392__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=8db7257a90e9e8b8b0ecdfe5e8795f75 800w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2392__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=ce936a66635d2a47dbfdbe3911d869d7 1000w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2392__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=1994f1385ec5496135d4131b3cd45c8b 1200w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2392__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=ccf442a9fc7d1521c9570e9141193d5a 1400w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2392__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=2d5c62abef1110ecac19dec6bae61eff 1600w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2392__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=a55fa658c29b5a3bb207ca9f5ac77985 1800w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2392__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=9eee56f2d691356c467617f4813aced3 2000w)
Her inntar nevromarkedsføring (en metode som bruker innsikt og verktøy fra nevrovitenskap og psykologi for å forstå og påvirke forbrukerens ubevisste beslutningsprosesser) og atferdspsykologi en nøkkelrolle.
I motsetning til tradisjonelle økonomiske og markedsføringsteorier, har forskning innen nevrovitenskap og psykologi vist at mange av våre beslutninger baseres på automatiske, ubevisste prosesser. Nobelprisvinner Daniel Kahneman beskriver dette gjennom konseptene om System 1 (intuitivt og automatisk) og System 2 (langsommere og mer bevisst tenkning).
Utfordringen er at rundt 90% av våre valg tas av System 1. Markedsførere med skarpe instinkter kan lage hypoteser om hvordan strategier og kampanjer påvirker våre ubevisste følelser og preferanser. Men inntil nå har System 1 vært et mørkt og mystisk rom for oss.
Tiden for å famle i mørket er over
Nevromarkedsføring og atferdspsykologi gir oss vitenskapelige metoder for å utforske disse underliggende prosessene. Dette gir oss ikke fullstendig innblikk i det mørke rommet hvor følelser, preferanser og motivasjon oppstår, men det kaster et lys inn og vi ser konturene av det som ligger til grunn for hvorfor vi tenker og gjør som vi gjør.
På et overordnet nivå gir nevromarkedsføring oss 3 konkrete fordeler:
- Forståelse av ubevisste motiver: Nevromarkedsføring avslører de ubevisste motivene og følelsene som driver forbrukernes beslutninger, noe som tradisjonell markedsføring ofte overser.
- Mer effektive kampanjer: Ved å bruke innsikt fra hjernens reaksjoner, kan nevromarkedsføring skape mer engasjerende og minneverdige kampanjer som resonnerer sterkere med målgruppen.
- Reduserer gjetning: Nevromarkedsføring reduserer avhengigheten av antagelser og gjetning i markedsføringsstrategier ved å bruke vitenskapelig underbyggede data for å forstå kundenes preferanser og atferd.
![](https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2512__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=c13b8b47d814c228450b734aa96ad6c5 400w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2512__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=55c2a985fc9db0ce4e6174d413392c1e 600w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2512__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=ab1ac043b7ce39c76a688d1c9e119ca5 800w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2512__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=3f1039ad60ca6ed8d5abe64b05846448 1000w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2512__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=1ec99c25e1170990abbd8c4670941048 1200w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2512__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=055728672f3050dc667fb166b1d2df61 1400w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2512__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=607a498914d88b89c248d4db191601a3 1600w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2512__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=22c064add24a6470bad20c13b1556506 1800w, https://trigger-web.imgix.net/Triggerfredag_februar-2024_DSCF2512__24_Matias-Fosso.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=10f66a0c33070fe46adf0afebe57782d 2000w)
![](https://trigger-web.imgix.net/Babak.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=9d546ff7e3ad9b743d203e08d62d7b9f 400w, https://trigger-web.imgix.net/Babak.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=db69ec9c9b2c49676326ce1bcbc05770 600w, https://trigger-web.imgix.net/Babak.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=4b5a16f578063189c7629ef6229e3b23 800w, https://trigger-web.imgix.net/Babak.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=9fbfc1533cdcacb74d011b271e7086ee 1000w, https://trigger-web.imgix.net/Babak.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=ed44aec1a050cd0ab9e7329b6cc02682 1200w, https://trigger-web.imgix.net/Babak.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=43f9aa1e96d24d9135e778c62e401f66 1400w, https://trigger-web.imgix.net/Babak.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=49fee1349fb4d025f0369217cc61e50c 1600w, https://trigger-web.imgix.net/Babak.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=8798f254de4fe8d5bcfefd391b09bed9 1800w, https://trigger-web.imgix.net/Babak.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=c3cfe8f76d3767191c580ca3ad024fa9 2000w)
En «game changer»
Dette er potensielt en «game changer» for markedsføring. Når vi baserer strategier og kreative ideer på nevro- og atferdsdata, reduseres oppfattelsen av risiko. Kreative løsninger blir sett på som nødvendige og velbegrunnede. Samtidig gjør samspillet mellom nevrodata og kreativitet våre tilnærminger mer målrettede og effektive, og lar oss engasjere forbrukeren på innovative måter som resonnerer på et dypere følelsesmessig nivå.
I Trigger har vi utforsket verktøy for å forstå målgruppens ubevisste sinn, og vi har inngått samarbeid med nevromarkedsførings leverandører for å hente inn data. Vi har allerede sett spennende resultater fra våre første tester. Fremover vil jeg dele innsikt om hvordan hjernen oppfatter merkevarer, våre interne beslutningsprosesser og lærepunkter fra våre nevrotester. Og ikke minst, hvordan vi utarbeider nye etiske og moralske retningslinjer nå når vår bransje står overfor et potensielt veldig effektivt verktøy for å forstå og påvirke. Følg med, jeg lover at det blir interessant!
Ønsker du en prat om nevromarkedsføring?
Ta kontakt med planner Babak Behrad
babak@trigger.no