VR-filmen du vil ut av
Nordmenn drikker mye mer alkohol om sommeren enn ellers. Sammen med AV-OG-TIL ville vi minne om at ferien skal være hyggelig for alle, ved å la oss voksne føle hvordan det er å være barn når voksne drikker for mye.
AV-OG-TIL sitt arbeid er å sette klokt alkovett på dagsorden og bevisstgjøre folk når man skal stoppe å drikke, ikke bare hvilke situasjoner der det ikke passer å drikke. De fleste blant oss føler de har kontroll på egen drikkesituasjon og ser på problemsiden av alkohol som noe som gjelder andre enn dem selv. Derfor er kommunikasjon rundt alkovett en svært vanskelig og krevende balanseøvelse. AV-OG-TIL sier ikke at alle skal korke flaska, men ønsker å oppfordre voksne til å reflektere over hvor mye de drikker.
![](https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FIbBm5UVwO_c%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=113&imgixProfile=proxy&q=90&w=200&s=4d5f5e8f60bac7bf30a5578be638a5c9 200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FIbBm5UVwO_c%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=226&imgixProfile=proxy&q=90&w=400&s=5a8b5a96a33077e997ee8766384b559b 400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FIbBm5UVwO_c%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=339&imgixProfile=proxy&q=90&w=600&s=3a493435dbc4f948975cbc8d1c1978f6 600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FIbBm5UVwO_c%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&imgixProfile=proxy&q=90&w=800&s=90dbb54a18aa44e158d7820db03e55c9 800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FIbBm5UVwO_c%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&imgixProfile=proxy&q=90&w=1000&s=84ca6403936869828a862b41dad44db3 1000w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FIbBm5UVwO_c%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=678&imgixProfile=proxy&q=90&w=1200&s=e860d40cac3e3c0c59fe60ec97265f77 1200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FIbBm5UVwO_c%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=791&imgixProfile=proxy&q=90&w=1400&s=ea9d0af257581c1ad84eda687e2eb2c7 1400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FIbBm5UVwO_c%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=904&imgixProfile=proxy&q=90&w=1600&s=c7b1b8a7fb099ad8dfa85c53452d97ce 1600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FIbBm5UVwO_c%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1017&imgixProfile=proxy&q=90&w=1800&s=c71821acb70ffb23c3c620c77b3d2765 1800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FIbBm5UVwO_c%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1130&imgixProfile=proxy&q=90&w=2000&s=0de11c7b596290b6b205e8ab303abeaa 2000w)
Vi tok tak i en viktig drikkesituasjon der de voksne har lett for å glemme at det er barn tilstede, nemlig sommerferien. Ikke bare er dette en situasjon der vi voksne opplever å fortjene alkoholen, men det er også en situasjon der barna er ekstra sårbare. De er sammen med foreldrene sine, og har ingen steder å rømme dersom det dukker opp ubehagelige situasjoner.
Vi ønsket å ta barnas perspektiv og ville virkelig sørge for at de voksne skulle kjenne på hvordan det var å være barn. For å få best gjennomslag måtte vi finne en balanse mellom gjenkjennelig og ubehagelig nok til at man ser situasjonen som et problem. Derfor Iaget vi en 3 minutters VR-film der fikk man oppleve, og føle på kroppen, hvordan det er å være et barn rundt et middagsbord der det drikkes for mye. Bruken av VR for å formidle hvordan det virkelig oppleves, ga oss en helt ny mulighet for historiefortelling og et sterkt virkemiddel: empati.
![](https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2Fserot3DNCss%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=113&imgixProfile=proxy&q=90&w=200&s=f4c6ae19fd12772902b60732729f1064 200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2Fserot3DNCss%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=226&imgixProfile=proxy&q=90&w=400&s=d9e1f57d59917f0d28ce243e43ef0adc 400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2Fserot3DNCss%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=339&imgixProfile=proxy&q=90&w=600&s=d156f92e93322964c757c4a279405289 600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2Fserot3DNCss%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&imgixProfile=proxy&q=90&w=800&s=137be0707780988eb86379944a5777ff 800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2Fserot3DNCss%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&imgixProfile=proxy&q=90&w=1000&s=62dbeca7e9346ff7bc7a51ed79dd3abe 1000w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2Fserot3DNCss%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=678&imgixProfile=proxy&q=90&w=1200&s=05ae4df43e67375f9ac40d1f12d2b0f0 1200w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2Fserot3DNCss%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=791&imgixProfile=proxy&q=90&w=1400&s=7f75e78aa8f76927f7763f56cc383732 1400w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2Fserot3DNCss%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=904&imgixProfile=proxy&q=90&w=1600&s=4d093f7cdca56fc80563aa3dedb4ba5c 1600w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2Fserot3DNCss%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1017&imgixProfile=proxy&q=90&w=1800&s=7f518f8621bba956390a568c0b529c79 1800w, https://trigger-proxy.imgix.net/https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2Fserot3DNCss%2Fmaxresdefault.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1130&imgixProfile=proxy&q=90&w=2000&s=2f4efb0b32c98ff83ae8bb8b29ccdd89 2000w)
Kampanjen oppnådde sterke resultater, spesielt i sosiale medier, der VR-filmen og ”bakomfilmen” ble vist over 3 millioner ganger. Det redaksjonelle arbeidet genererte over 100 medieoppslag. Men de viktigste resultatene av alle: 44% nordmenn sier at kampanjen kan bidra til å endre egne alkoholvaner sammen med barn, og 17% sier at den har hatt innvirkning på egen drikking med barn tilstede.
I samarbeid med One Big Happy Family og Nice One.