Lærepenger
Skal lære norske barn verdien av penger
Norge er ett av verdens rikeste land. Paradoksalt nok har rikdommen vår ført til at vi har glemt verdien av penger. Det ville DNB gjøre noe med.
DNB har som Norges største bank med 2,1 millioner personkunder et særlig samfunnsansvar. De siste årene har DNB vært vitne til en utvikling som bekymrer. Nordmenn opparbeider stadig høyere kredittkortgjeld og de sliter med å betale den tilbake. Særlig bekymringsfullt er det at ungdommer har en samlet forfalt inkassogjeld på hele 1 milliard kroner. Det ville ikke DNB lenger sitte stille å se på. For å synliggjøre at DNB er langt mer enn en produktleverandør bestemte de seg derfor for å ta ansvar for samfunnsutviklingen og gå foran i arbeidet med å få privatøkonomi på pensum i skoleverket. På den måten ville DNB bevise at de mener alvor når de sier at de er tilstede for kundene sine, hver dag når det gjelder som mest.
![](https://trigger-web.imgix.net/009_180907_124925.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=113&q=90&w=200&s=714ea972bb0be70d5a7e8d51c84090ea 200w, https://trigger-web.imgix.net/009_180907_124925.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=226&q=90&w=400&s=46952e61a63ed43f0261bf8de2f0e475 400w, https://trigger-web.imgix.net/009_180907_124925.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=339&q=90&w=600&s=ad5cc60b6551b4533b7b7bfe77dc5061 600w, https://trigger-web.imgix.net/009_180907_124925.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&q=90&w=800&s=d48964fe95afbe7ea0c38110e3f4ae7f 800w, https://trigger-web.imgix.net/009_180907_124925.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=565&q=90&w=1000&s=8acd4e48d92356ded0ebc2f3b3e03e11 1000w, https://trigger-web.imgix.net/009_180907_124925.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=678&q=90&w=1200&s=b75ad58bf321b36c234c250c8b70a610 1200w, https://trigger-web.imgix.net/009_180907_124925.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=791&q=90&w=1400&s=4ebc8bb6d69f5687b283b4408fe542bf 1400w, https://trigger-web.imgix.net/009_180907_124925.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=904&q=90&w=1600&s=d50b001855366916b3a145c6e5cbba7a 1600w, https://trigger-web.imgix.net/009_180907_124925.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1017&q=90&w=1800&s=9aaf46bb64dacf9d9f277195ac2518d9 1800w, https://trigger-web.imgix.net/009_180907_124925.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1130&q=90&w=2000&s=5a2c4f707d89445d94a24b0f0fffa234 2000w)
Vi hadde en hypotese om at mennesker i land med dårligere økonomi enn Norge har mer kunnskap om privatøkonomi enn oss. Vi gjennomførte en undersøkelse i 20 europeiske land som bekreftet hypotesen. Sverige, Polen og Spania utmerket seg som spesielt gode på privatøkonomi.
Vår løsning var at norske skolebarn skulle få lære verdien av penger fra spanske, svenske og polske barn. Ved å ta i bruk digitale medier ville vi la norske barn bli kjent med barn i en annen økonomisk virkelighet, og på den måten la barna selv utveksle privatøkonomisk kunnskap og forståelse med barn som får mer ut av pengene enn hva de selv gjør.
![](https://trigger-web.imgix.net/007.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=6f3bb8d0cdcdfaea11d01a735e3f8615 400w, https://trigger-web.imgix.net/007.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=b2d293eebef798e97475335897bf06af 600w, https://trigger-web.imgix.net/007.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=dd883b01a802ca678915556f8a971cb4 800w, https://trigger-web.imgix.net/007.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=dd4cd2292e4c88ec014dc51fa8630bc3 1000w, https://trigger-web.imgix.net/007.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=1be8601720a154fd6e8d89444995f70b 1200w, https://trigger-web.imgix.net/007.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=f32eda3c9a8dfde8195a957c91f9e883 1400w, https://trigger-web.imgix.net/007.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=70011610b5b8e67398e4c6427cdddb6d 1600w, https://trigger-web.imgix.net/007.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=cdbfab169890fd52064b987d45833b60 1800w, https://trigger-web.imgix.net/007.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=4b0a3fd578c87038bafed2d582ae2d4d 2000w)
![](https://trigger-web.imgix.net/003.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=699a57eaddb8e324b2f6775fe409e028 400w, https://trigger-web.imgix.net/003.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=4b468fc0fe1274fa526457df540f2959 600w, https://trigger-web.imgix.net/003.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=cf2449ddfbe8de19b9d0890555e6639f 800w, https://trigger-web.imgix.net/003.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=01f4180c9efa2f2a74236243232a2602 1000w, https://trigger-web.imgix.net/003.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=8823654ea96cf755b2af1adabac9d6f7 1200w, https://trigger-web.imgix.net/003.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=3979b45c07f560865d02c3b67e9cfbae 1400w, https://trigger-web.imgix.net/003.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=2ac63d6f5e98e5941e265c768bf18eef 1600w, https://trigger-web.imgix.net/003.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=652517ce0065655d7e16514d8683d262 1800w, https://trigger-web.imgix.net/003.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=68257bf4d67f58a2d42087300a462a4d 2000w)
Møtet mellom flere barn, kulturer og økonomiske virkeligheter la grunnlaget for et helt nytt læringsverktøy som fikk navnet Lærepenger – et verktøy som skal la barna få lære om alt fra hvor pengene kommer fra til hvordan de skal prioritere og spare bedre. Gjennom læringsverktøyet gir DNB norske barn og deres foreldre praktisk læring, inspirasjon og kunnskap fra ekte mennesker i andre kulturer slik at de blir mer bevisst på verdien av en sunn privatøkonomi.
Vi lanserte prosjektet gjennom en rekrutteringskampanje som vi rettet mot relevante befolkningsgrupper i Norge som kom fra både Sverige, Polen og Spania – de landene vi skulle hente våre læremestere fra. Vi lanserte samtidig DNBs politiske ambisjon om at privatøkonomi må inn på læreplanen og gikk i dialog med flere politiske aktører. Deretter jobbet vi målrettet for å få med flest mulig skoler til å ta i bruk Lærepenger i undervisningen, og 370 skoler hadde meldt seg på høsten 2015.
![](https://trigger-web.imgix.net/002.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&q=90&w=400&s=8f3d2494ade9adf414bda949f7e5fc1f 400w, https://trigger-web.imgix.net/002.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=337&q=90&w=600&s=4c00e82f80325b4675d26e67cf46b8e4 600w, https://trigger-web.imgix.net/002.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=449&q=90&w=800&s=ad64990c09eb576313687db4e50a9417 800w, https://trigger-web.imgix.net/002.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=562&q=90&w=1000&s=d25a406c866698e6c81d554dc062b498 1000w, https://trigger-web.imgix.net/002.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=674&q=90&w=1200&s=ec577a0698cd16e26327f049c702ae60 1200w, https://trigger-web.imgix.net/002.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=787&q=90&w=1400&s=a578e3b616caca86952776924e3564ae 1400w, https://trigger-web.imgix.net/002.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=899&q=90&w=1600&s=7de0116d0ed1282ab004d802ebe069d6 1600w, https://trigger-web.imgix.net/002.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1011&q=90&w=1800&s=8c465dd91ad5a29c0e15183803f20c4c 1800w, https://trigger-web.imgix.net/002.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1124&q=90&w=2000&s=ff2e9680a520918f912eabbbd1ee395d 2000w)
Lærepenger er et langsiktig prosjekt som kommer til å fortsette frem til politikerne har forstått hvorfor det er viktig at privatøkonomi må inn i læreplanen i norsk skole. Frem til da vil DNB, i samarbeid med Røde Kors, sørge for å tilrettelegge for at alle barn skal få mulighet til å tilegne seg grunnleggende kunnskap om privatøkonomi. I 2015 har som nevnt hele 370 skoler meldt seg på Lærepenger, noe som tilsvarer 31 658 skolebarn. Lærepenger har gitt oss nasjonal og internasjonal oppmerksomhet, og bare i Norge har den frem til nå generert over 430 medieoppslag. Det beste av alt er at omverden verdsetter initiativet til DNB så høyt at DNBs omdømmescore i 3. kvartal 2015 ble den beste noen gang.