I løpet av våre fem første leveår har vi opplevd mer enn de fleste får oppleve i løpet av et helt liv. Vi er stolte av historien vår, så derfor forteller vi den her.

2010

Våren 2010 fant de fire Trigger-gründerne, Preben Carlsen, Markus Eckbo Endresen, Camilla Kim Kielland og Henrik Røtjer Guderud, ut at det var behov for et nytt og annerledes kommunikasjonsbyrå i Norge. Gjennom tidligere arbeider hadde de erfart at engasjement hos målgruppen var avgjørende for å oppnå gode resultater.

For å få utløp for sine faglige visjoner etablerte de Trigger, som var tuftet på en faglig filosofi om å skape engasjerende kommunikasjon med utgangspunkt i felles interessepunkter mellom virksomhetene vi jobbet for og målgruppene vi skulle nå frem til. Vi kalte dem Triggerpunkter.

Uten en eneste investor i ryggen, og med bare noen slunkne sparekontoer å gå på, saumfarte de fire gründerne Oslo på jakt etter Triggers første lokaler. Valget falt på noen rimelige lokaler i Fredensborgveien 24 A. Lokalene hadde sårt behov for både pleie og omsorg. Det tok de fire gründerne hånd om og i løpet av noen intense sommermåneder var lokalene sparklet, malt, nytt kjøkken var bygd og innredningen var på plass. I løpet av sommeren hadde de også jobbet frem visuell profil og nye nettsider i samarbeid med Anti,

den første selskapspresentasjonen var laget og de hadde etablert IT-system, regnskapssystem og fikset en million andre småting som måtte på plass før alt var klart til lansering. Ingenting av dette hadde vært mulig hvis det ikke var for alle de som trodde på oss i startfasen. Uten gode venner hadde Trigger aldri blitt til, og vi er evig takknemlige til alle dere som hjalp oss med å stable byrået vårt på beina.

Etter nesten et halvt år med intense forberedelser var det ulidelig spennende å åpne Dagens Næringsliv den 24. september 2010. Til vår store glede hadde de satt av hele to sider til våre faglige perspektiver og tanker om hvordan flere burde prioritere annerledes for å få mer ut av sine markeds- og kommunikasjonsmidler. Samme dag fulgte både Kampanje, NA24 og Kreativt Forum opp og omtalte det nye byrået. Trigger hadde fått en mottakelse som vi ikke engang hadde turt å drømme om.

Trigger ble en snakkis over natten og mange bransjefolk lot seg provosere av at et PR-byrå var frekt nok til å utfordre reklamebransjen på deres egen hjemmebane. Så langt gikk det at Trigger ble karikert som Tigger PR i bransjebladet Kreativt Forum sin egen tegneseriestripe. Reklamebransjen var forbannet og reagerte akkurat som vi hadde håpet på. For all kritikken ga oss stadig nye muligheter til å fortelle hvorfor engasjerende kommunikasjon var den beste løsningene på de utfordringene en bransje i endring stod overfor.

Det tok ikke lang tid før flere fikk opp øynene for at Trigger-metoden var et sårt tiltrengt alternativ. Kort etter lansering kunne vi dele de fantastiske nyhetene om at både Telenor, Plantasjen, Klima- og Forurensningsdirektoratet, NHO, Proffice, Norwegian Outlet og Sætre hadde valgt Trigger som samarbeidspartner. Dermed hadde firkløveret som startet Trigger hendene fulle, og i løpet av høsten var vi endelig klare til å lansere våre første prosjekter.

I løpet av Triggers tre første måneder hjalp vi Telenor med å sette digital mobbing på dagsorden, vi bidro til salgsrekord for Norwegian Outlet ved å ta Black Friday til Norge, og vi økte juletresalget hos Plantasjen ved å lansere Plantasjens Opplysningskontor for Juletrær. Slik fikk vi en stemningsfull avslutning på vårt aller første leveår i Trigger.

2011

Ikke før vi hadde lagt julefeiringen bak oss, fikk vi det første signalet om at heller ikke 2011 ville bli et hvileår for Trigger. Norges største byråpitch for DFDS, med over 80 byråer involvert, hadde skapt bølger i kommunikasjonsbransjen i ukene før jul. Noen dager inn i det nye året fikk vi beskjeden vi hadde håpet på – vi vant hele greia. Dermed ble Trigger satt på kartet som et spennende alternativ til de etablerte byråene.

I februar var det vår tur til å skape bølger. Denne gangen var det motebransjen som fikk unngjelde, da vi hjalp Anti Sweden Jeans med å sette agenda. Vi inviterte til Fashion Week In Hell, som takk for hjelpen til Anti som hadde utviklet den visuelle profilen vår, og utfordret den norske moteuka som luktet mer av vafler enn av mote. Vi ble for første gang kjent med Mari Siljeholm, som hjalp oss med å sette prosjektet på agendaen. Hun gjorde en så god jobb at hun ble vår første ansatte. Trigger hadde gått fra fire til fem.

I mai 2011 vant vi vår aller første pris. Det ble gull i Retailprisen for Plantasjens Opplysningskontor for Juletrær. Jubelen sto i taket og Triggers utvikling skjøt fart for alvor. En av kundene som hadde funnet veien til Trigger var djuice, som trengte hjelp til å engasjere sin unge målgruppe. Vår løsning var å lansere verdens første menneskelige mobilapplikasjon.

The Human App reiste land og strand rundt og løste problemer for målgruppen – og djuice ble belønnet med massivt engasjement, redaksjonell omtale og gode salgsresultater. Da høsten kom var fem blitt til åtte og allerede ett år etter lansering begynte de første lokalene våre å bli for små. Løsningen ble å flytte inn i nye loftslokaler i samme bygg. Igjen var det tid for oppussing, men denne gangen overlot vi jobben til profesjonelle.

Høsten 2011 var preget av mange store hendelser. Blant annet var det tid for The Soup Nazi, en av de største klassikerne vi noen gang har levert i Trigger. I stedet for å selge suppe på gamlemåten, inviterte vi skuespilleren bak Seinfeld-karakteren The Soup Nazi, til Norge for å åpne suppekjøkken for en dag. Resultatet var suppefeber i landet og Stabburets kokkeklare suppe ble bestselgere i Norge.

Utover høsten fikk Trigger en rekke utmerkelser for våre prosjekter, men kronen på verket fikk vi da vi ble kåret til ”Newcomer Agency of the Year” under European Excellence Awards i Amsterdam. Det var stort! Da vi rundet av 2011 var Trigger blitt ti personer, og vi hadde i løpet av året fått gleden av å jobbe med flere nye og spennende kunder som H&M, Statoil Fuel & Retail, Jordan Maleverktøy, Stabburet og Nordisk Film.

2012

2012 startet fantastisk og vi gikk seirende ut av mange store byråkonkurranser. I løpet av få måneder kunne vi ønske både Norwegian, adidas og IKEA velkommen som nye kunder. Året fortsatte like bra som det hadde startet og vi markerte oss med gull i både SPOT-prisen, Retailprisen og i SABRE Awards. I april var det tid for vår aller første firmatur. Turen gikk til København med vår nye kunde DFDS. Vi kom tilbake med tre splitter nye verdier i kofferten. Våre nye leveregler var Brain, Heart og Guts – enkelt, greit og inspirerende.

Våren fortsatte og vi slo et slag for åpenhet i en lukket PR-bransje. Som det første byrået i Norge inviterte vi både kunder, samarbeidspartnere, konkurrenter, studenter, familie, venner og alle andre som ville til Triggers første Showcasedag. I løpet av dagen delte vi foredrag om de mest interessante jobbene vi hadde levert i året som hadde gått, faglige perspektiver og syn på bransjeutviklingen. Dagen ble avsluttet med innflyttingsfest i nye lokaler. En ny tradisjon var etablert.

Interessen for engasjerende kommunikasjon var økende, og stadig nye kunder banket på Trigger-døren. Men etter å ha fått inn flere store kunder og gått fra fire til 12 ansatte på 1,5 år hadde vi ikke kapasitet til å påta oss flere nye oppdrag. Fremfor å takke ja til nye kundehenvendelser brukte vi i stedet tiden på oss selv. Seks måneder brukte vi på å planlegge for fremtiden. Ambisjonene var store. Vi skulle bli det beste kommunikasjonsbyrået i Norge. Spørsmålet var bare hvordan?

Svaret ble en organisasjon som skulle legge til rette for spesialisering innenfor ulike fagretninger. Derfor etablerte vi nye faggrupper innen strategi, konseptutvikling, PR-rådgivning, innholdsrådgivning og prosjektledelse. For å bygge spisskompetanse hadde vi behov for nye ansatte, og i flere måneder jobbet vi for å få på plass fagteam i toppklasse. Da høsten kom og vi dro på vår aller første kick off-tur til Berlin var halvparten av de ansatte nye ansikter. Trigger hadde gått fra 12 til 24. Fra generalister til spesialister.

Med så mange nye mennesker, hadde vi igjen behov for å utvide lokalene våre. Heldigvis var etasjen under blitt ledig. Vi tok over, laget hull i gulvet, fjernet to tonn med betong, bygget trapp og pusset opp – igjen.

2012 ble avsluttet med nok en europeisk triumf.  Under European Excellence Awards ble The Soup Nazi kåret til Årets Nordiske Kampanje. Vi jublet hele veien inn i det nye året.

2013

Med Preben i spissen har Trigger vært en sterk forkjemper for åpenhet i PR-bransjen. Vårt engasjement for økt åpenhet førte til heftig bransjedebatt da bransjeorganisasjonen KOMM lukket PR-prisen Gullkorn for alle andre enn KOMM-medlemmer. Året etter ble den igjen åpnet for alle.

Vi fortsatte vår kamp for åpenhet med å lansere nye nettsider, der vi publiserte helt åpne kundelister, beskrivelser av arbeider, metodikk og filosofi. Dermed sparket vi i gang nok en bransjedebatt som i ettertid har bidratt til at noen av de største PR-byråene i Norge har åpnet deler av sine kundelister, og vi har skapt økt bevissthet om hvorfor åpenhet er viktig.

Tre år etter lansering hadde vi økonomi og ressurser til å investere mer i faglig utvikling og innovasjon. Hvert år definerte de ulike faggruppene egne innovasjonsprosjekter og alle ansatte i

Trigger fikk hvert år 30.000 kroner til fri disposisjon for å utvikle seg faglig. Det ga resultater og vi begynte raskt å eksperimentere med ny teknologi og utviklet en rekke nye produkter.

Da våren kom var det tid for kjærlighet og romantikk. Sammen med Jordan Malerverktøy hadde vi utviklet konseptet «Med riktig verktøy kan du skape mirakler«. Det første mirakelet skapte vi da vi bygget en italiensk piazza på den vakre øya Røvær utenfor Haugesund. Anledningen var at vi skulle hjelpe Daniel med å fri til sin kjære Gerda. De romantiske kulissene var det Jordans Maleverktøy som bygget opp, mens vi i Trigger sørget for at en hel verden fikk ta del i det magiske øyeblikket.

På vårparten var det duket for en ny Showcasedag. Denne gangen var det nesten 250 mennesker som tok turen til Fredensborgveien 24 for inspirasjon, læring og sosialisering med bransjekollegaer. Kort tid etter tok vi turen til SABRE Awards i Barcelona. Der vant vi gull for to av jobbene våre, men størst av alt var det at Trigger ble kåret til Årets Nordiske PR-byrå – en enorm opptur drøye 2,5 år etter oppstarten.

I takt med at medievirkeligheten utvikles jobber vi med å skaffe oss innsikt om de nye aktørene vi må forholde oss til for å løse oppdragene våre så effektivt som mulig. Slikt blir det ekspertkilder av, noe Camilla Kim Kielland fikk erfare da hun ble frontet som Norges nye bloggekspert i en lang rekke medier.

Da høsten kom var det tid for kick off nummer to i Trigger-historien. Denne gangen gikk turen til Budapest hvor vi jobbet med strategi for fremtiden og la konkrete planer som skulle gjøre oss enda bedre rustet til å møte morgendagens utfordringer og muligheter.

I november var det duket for lanseringen av vårt første store samfunnsansvarsprosjekt for Unghjelp – en ungdomsorganisasjon som hjelper ungdom med psykiske problemer. Etter å ha bidratt med utvikling av ny designprofil og nye nettsider, i samarbeid med Bielke+Yang, var tiden moden for å sette Unghjelp på agendaen.

Vi lanserte ”Facebook For Real” – et prosjekt som satt søkelys på hvor usunt det overdrevne lykkepresset i sosiale medier kan være for ungdom som har det vanskelig. Facebook For Real skapte bølger i både tradisjonelle og sosiale medier, og Unghjelp etablerte seg som en forsvarer for ungdom som har det vanskelig.

Samme høst var det tid for Gullkorn. Denne gangen ble seremonien ledet av to unge talenter. Zaineb Al-Zamarai fra Dinamo var det ene, mens vår egen Iben Andrea Syvertsen var det andre. De to ledet seansen til 20 i stil og kvelden ble ekstra morsom da vi vant Årets Virksomhetsprofilering for Norges Minst Bereiste, sammen med Norwegian.

 

2013 ble også året hvor PR-byråene i Norge for første gang ble rangert i Byråprofil i regi av TNS Gallup og Kampanje. Nesten 600 kommunikasjonsfolk hadde rangert de ulike PR-byråene i Norge ut i fra en lang rekke kriterier. Til vår store overraskelse, inspirasjon og glede kåret de Trigger til Norges beste PR-byrå. En nesten uvirkelig opplevelse bare tre år etter lansering.

2014

Som et resultat av den økte satsingen innovasjon og faglig utvikling i 2013, hadde Triggers rådgivere reist verden rundt på jakt på inspirasjon og innsikt. Det tok vi med oss inn i 2014 som startet med at vi tok en kikk i glasskula og delte våre perspektiver med omverden.

Det førte til et rush av foredragshenvendelser, så det var tydelig at suget etter nye måter å gjøre ting på fortsatt var stort blant norske virksomheter.

I mai var det nok en gang tid for Triggers Showcasedag og denne gangen fikk vi besøk av  over 300 bransjefolk. Omtrent samtidig ble vi kåret til Årets Innovative PR-byrå i SABRE Awards

for EMEA-regionen – nok en utrolig anerkjennelse fra et internasjonalt fagmiljø for det arbeidet et lite miljø fra Norge hadde lagt ned.

På vårparten tok vi initiativ til den aller første talentkonkurransen i norsk PR-bransje. I regi av KOMM arrangerte vi tidenes første Young Lions PR i Norge. Konkurransen ble veldig godt mottatt og hele elleve team fra både PR- og reklamebyråer konkurrerte om muligheten til å konkurrere med PR-talenter fra resten av verden i Cannes.

Gledelig nok var det våre egne talenter, Martine Fonstad-Smith og Andreas Ziener, som stakk av med seieren og representerte Norge i Cannes. Der var også vår egen Bjørnar Flyum-Thorsen tilstede som representant for Trigger i juryen som skulle kåre verdens beste PR-jobber i Cannes Lions.

Etter nesten fire år valgte Henrik Røtjer Guderud, en av Triggers fire gründere, å takke for seg. Det blir ikke stort tristere enn å miste en så dedikert, dyktig og fantastisk god kollega og venn. Og Trigger blir aldri helt det samme uten. Heldigvis var det likevel god stemning da de fire Trigger-gründerne var ute og feiret sin siste dag med gjengen.

Til tross for en positiv utvikling på de fleste områder, hadde den sterke veksten også medført noen voksesmerter. Derfor var tiden moden for å endre måten vi jobbet på. For å sikre at Trigger ble et sted der alle ansatte kunne få utløp for sitt potensial, la vi om driften og gikk fra topptung til paddeflat organisasjon der tillit, mandat og myndighet ble gitt til hver enkelt ansatt. Endringen ga raskt resultater og da høsten kom skjøt vi fart på alle områder på rekordtid.

I september gikk startskuddet for Plan Norges årlige jenteaksjon, og Stopp Bryllupet ble en av de viktigste jobbene vi noen gang har gjort. En hel verden engasjerte seg i kampen mot barneekteskap, og vi beviste en gang for alle at engasjerende kommunikasjon er et kraftig virkemiddel som kan skape positive endringer i verden.

Over en milliard mennesker hadde fått med seg kampen mot barnebruden Theas bryllup, og sammen med Plan hadde vi endret holdninger, skapt politisk endring og samlet inn over 140 millioner til Plans arbeid.

Stopp Bryllupet var en skikkelig utladning før årets kick-off. Turen gikk til Istanbul og etter en intens høst preget av utrulling av viktige prosjekter for IKEAAktiv Mot Kreft og Norges Blindeforbund, i tillegg til Stopp Bryllupet, gjorde fem dager med faglig utviklingsarbeid og kulturbygging godt.

2014 sluttet minst like bra som det hadde startet. I løpet av årets siste måneder vant vi flere gjeve priser, blant annet ble vi ”best in show” med Årets Gullkorn for vårt arbeid med Fremtidens Hoder for NITH og vi forsvarte tittelen som Årets PR-byrå i Byråprofil for andre gang på rad. Som om ikke det var nok ble vi også rangert som det tredje mest kreative PR-byrået i verden, og den tredje mest attraktive arbeidsplassen i norsk medie- og kommunikasjonsbransje. Det var stort!

Ved utgangen av året styrket vi oss igjen på flere kompetanseområder. Blant annet trappet vi opp vår satsing på politikk og samfunnskommunikasjon – et område som hadde blitt stadig viktigere for oss etter hvert som kundene våre ønsker å spille en større og viktigere rolle i samfunnet.

Dermed begynte vi for første gang å nærme oss førti ansatte og for fjerde gang på fire år hadde vi behov for å utvide lokalene våre. Året ble avsluttet med fullt oppussingskaos og kontoret ble byttet ut til fordel for Oslos mange kafeer i en drøy måned. Vi ønsket hverandre god jul med tidenes julebord og så frem til en velfortjent juleferie.

2015

2015 begynte i nyoppussede lokaler, men fortsatt i den samme bygningen i Fredensborgveien 24 a. Her har vi funnet et hjem vi trives i og som utvikler seg og vokser med oss. Etter fire runder med oppussing på fem år, er det heldigvis lenge til vi trenger å ta frem malerkostene igjen.

 

Med plass til 45 ansatte har vi flere plasser enn vi kommer til å trenge på en stund. For etter fem år med prøving og feiling har vi funnet ut at den optimale størrelsen for et byrå som oss er et sted mellom 4o og 45 personer. Resten handler om å videreutvikle seg faglig – igjen og igjen og igjen.

2015 har vært en gedigen opptur for oss. Vi begynte året med å kapre reklametronen med gull og  Grand Prix for Stopp Bryllupet med Plan i ANFO Effekt. Med dette ble vi første PR-byrå som toppet reklamebransjens egen effektkåring, noe som viser at kommunikasjon som engasjerer også er kommunikasjon som gir resultater.

Da vi så vidt hadde landet, fikk vi nyheten om at Trigger var Årets Kreative Byrå i SABRE Awards EMEA regionen. Det var en glad gjeng som reiste til London for å feire og enda gladere var de da de kom tilbake med den gjeveste prisen av dem alle; Best in show for Stopp Bryllupet i konkurranse med over 2200 arbeider fra hele Europa, Midt-Østen og Afrika.

I tradisjonen tro inviterte vi til Trigger Showcasedag i mai 2015. Denne gangen disket vi opp med over 20 foredrag, i tillegg til lunsj, is, middag og godt drikke utover kvelden.

 

Over 400 personer kom på besøk i løpet av dagen og mange ble hos oss langt utover i de sene nattetimene – akkurat slik en god showcasedag og -natt skal være.

Vi rundet av første halvår med tidenes sommerfest på Dyna Fyr, tett fulgt av et rush med henvendelser fra bransjekolleger i en rekke andre land i Europa og USA.

 

Den internasjonale suksessen til et lite byrå fra Norge vekket oppsikt og nå ville også resten av verden vite mer om hvordan gjengen i Fredensborgveien 24 a jobber med å skape engasjement gjennom kommunikasjon.

Samtidig som resten av verden fikk opp øynene for at Trigger kunne skape engasjement gjennom kommunikasjon, var det stadig flere av kundene våre som involverte oss på nye områder. Plutselig ønsket kundene våre å bruke metodikken vår til noe mer enn å skape engasjement gjennom kommunikasjon. Nå handlet det også om å skape engasjement gjennom innovasjon. Det var et godt tegn når vi skulle starte på den mest spennende høsten i Triggers historie.

Aldri hadde vi hatt flere, store og viktige prosjekter på trappene. Aldri hadde vi jobbet med så spennende kunder. Aldri hadde vi vært så mange flinke folk i Trigger. Aldri hadde vi hatt så gode forutsetninger for å sørge for at de fem neste årene av Triggers historie blir like fantastiske som de fem første. Og heldigvis – aldri hadde det vært like gøy å jobbe i Trigger.