T

Praksisstudenter på plass hos Trigger

Nyhet

Det er vår i luften og Triggerkontoret blomstrer av praktikanter. Vi har tatt en prat med noen av dem om hvorfor de valgte å tilbringe praksisperioden sin akkurat hos oss, og hvilke tanker de gjør seg om markedet og fremtiden.

Fredrik Hovland og Eirik Aarseth kommer fra Høgskulen i Volda. De har straks en bachelor i PR, kommunikasjon og media og Annsofi Klevfoss studerer til en bachelor i PR og samfunnspåvirkning ved Høyskolen Kristiania. De er nå hos oss i Trigger som praktikanter.

 

Samfunnsansvar viktigere enn noensinne
Eirik Aarseth er opptatt av samfunnsansvar, teknologi, politikk og taktisk PR-arbeid, og mener kommunikasjonsarbeidere sitter på en reell mulighet til å gjøre verden bedre. Og i dagens politiske klima er samfunnsansvar viktigere enn noensinne.

– For å være veldig klisjè og si som Spider-Man: med stor makt kommer stort ansvar, sier Aarseth.

 

Spennende endringsprosess

Fredrik Hovland ville til Trigger på grunn av arbeidskulturen og fordi han synes endringsprosessen byrået nå er inne i er spennende.

 

– Måten Trigger følger med i timen og stadig gjenoppfinner seg selv er imponerende, og noe jeg tror alle burde ta inspirasjon av. Satsingen på Trigger Akselerator synes jeg er et friskt eksempel på dette, og var et klart trekkplaster for min del, sier Hovland.
Fredrik er opptatt av hvordan teknologi og innovasjon påvirker samfunnet, og omvendt. Han mener at digital kompetanse blir en stadig viktigere del av kommunikatørens verktøykasse i tiden fremover.

– Det er spennende å jobbe med digitale strategier, og se hvordan teknologi kan benyttes som et effektiv verktøy i organisasjoners strategiske kommunikasjon, sier Hovland.
– Trigger venter ikke til det gjør vondt

Eirik mener digitaliseringen krever handlekraft fra bransjen, og håper samfunnet følger med.

– Mange selskaper har forsvunnet med mangel på vilje til å omstille seg nye trender og oppfinnelser. Det er viktig for kommunikatører å ha kjennskap til hva som skjer på den digitale fronten. For å kunne stå rustet til å imøtekomme digitaliseringen, er Trigger nå i en endringsfase. Byrået tar nå stegene vekk fra PR, og over til å bli et utviklingsbyrå. Det er lærerikt å se hvordan Trigger våger å omposisjonere seg og komme endringene i forveien – de venter ikke til det gjør vondt. Jeg håper andre kan ta lærdom av dette før det er for sent, sier Aarseth.
Intens læring

– I Trigger står både det faglige og det sosiale høyt. De har tatt oss varmt imot og inkludert oss både i og utenfor jobb. Folka her er mer enn villige til å lære bort det de kan. De har vist oss tillit og kastet oss rett inn i jobber for store og spennende kunder, som har resultert i en bratt læringskurve. Jeg har fått bryne meg på varierte oppgaver for alt fra ideelle organisasjoner, ferske bedrifter i etableringsfasen, til tungvektere. Spesielt å drive med innsiktsarbeid og konseptutvikling har vært ekstremt nyttig, men også helt praktiske ting som å se hvordan de jobber med innsalg. Alt i alt en kul og givende erfaring, og jeg ser frem til å få utvikle meg videre som praktikant her, sier Hovland.

 

Avslappende kleskode

– Mitt mål i praksisperioden er å lære og erfare mest mulig. Samtidig som jeg er glad i moralene Trigger sitter på, er det også sammensatt av en flink gjeng en kan lære mye av. Jeg har blitt kastet rett ut i store prosjekter med stor fallhøyde, og det liker jeg – det er sånn en lærer. Jeg er også tilhenger av den avslappende kleskoden. Har aldri opplevd å gå fra å være så nervøs som jeg var første dagen, til å bli så rolig på så kort tid, sier Aarseth.

 

Fra statsvitenskap til PR

Annsofi Klevfoss studerer til en bachelor i PR og samfunnspåvirkning ved Høyskolen Kristiania, og er nå på fjerde semesteret. Hun tar fordypning i digital markedsføring, og har tidligere gått et år på statsvitenskap ved UiO.

Annsofi har en drøm om å arbeide som kommunikasjonsrådgiver, hvor den mest sentrale tanken er at hun har lyst til å gjøre noe bra for folk gjennom kommunikasjon.

– Jeg håper jeg kan få muligheten til å jobbe med relasjonsbygging for spennende virksomheter. I tillegg synes jeg krisekommunikasjon fremstår som et spennende og uforutsigbart felt, som jeg absolutt kunne tenke meg å vurdere en dag.

Hvorfor Trigger?

 

Trigger var det byrået som fikk Annsofi til å hoppe av statsvitenskapen til fordel for PR-studiet. Der stortrives hun, og angrer ikke et sekund.

– Jeg var så heldig å få et lite innblikk i hva det jobbes med på huset, og for mitt vedkommende ble det øyeblikkelig en drømmearbeidsplass. Jeg digger engasjementet på huset, og holdningen om å alltid være forut for utviklingen.

Annsofi kontaktet Trigger for et år siden og spurte om praksisplass denne våren, og har gledet seg et år til å være her i seks uker.

– Inntrykket mitt så langt er at Trigger er et sted du får dyrket din faglige kompetanse og kreativitet, og samholdet mellom de ansatte er beundringsverdig.”

 

 

Del: